سير تاريخي ارزيابي عملكرد سازماني به شرح جدول زير است:
جدول ۱-۲ : سير تاريخي ارزيابي عملكرد
دوره | چگونگي ارزيابي عملكرد |
قبل از سال ۱۸۰۰ ميلادي پديده تقسيم كار بين اعضاء قبيله | ارزيابي عملكرد به صورت ابتدايي وجود داشته به گونه اي كه افراد موفق در كارها پاداش دريافت مي كردند و يا احتمالا ترفيع مقام مي گرفتند. |
از سال ۱۸۰۰ ميلادي در اسكاتلند | به صورت رسمي نظام ارزيابي در سطح فردي و سازماني توسط رابرت اون در صنعت نساجي مطرح شد. استفاده از چوب در رنگ هاي مختلف به منظور رد يا قبول كالا در واقع ارزيابي از كيفيت ستاده سازمان است. |
پيدايش انقلاب صنعتي | ايجاد سيستم هاي ارزيابي مالي براي تأمين خواسته هاي كارآفرينان. |
گسترش شركت ها و مراكز مالي از اواسط قرن نوزدهم | شاخص هاي مورد استفاده در ارزيابي براساس كارآيي بوده است. |
جنبش مديريت علمي تيلور در سال ۱۹۱۹ميلادي | مبناي ارزيابي، بهره وري قرار گرفت؛
فعاليت هاي تكراري افراد براساس معيارهاي استانداردي ارزيابي شد. |
دهه ۱۹۲۰ | مفاهيمي مانند اصول ارزيابي سرمايه گذاري، بودجه بندي برگشت سرمايه مطرح گرديد. |
دهه ۱۹۲۰ تا آخر ۱۹۸۰ | سيستم هاي حسابداري مديريت مطرح شد كه با سيستم هاي مالي داخلي شركت ها در جهت ارزيابي عملكرد مورد استفاده قرار گرفتند. |
از سال ۱۹۹۰ به بعد | سيستم هاي ارزيابي عملكرد بر مبناي كيفيت مطرح شده است. |
ماخذ: ۱۹۹۴, zairi
۹-۱-۲- ديدگاه هاي ارزيابي عملكرد
در خصوص ارزيابي عملكرد دو ديدگاه مطرح است:
الف) ديدگاه سنتي اين ديدگاه در گذشته وجود داشته و صرفا ارزيابي عملكرد را در بعد فردي مطرح مي كرده و نهايتا به قضاوت در خصوص عملكرد افراد مي پرداخته است.
ب) در ديدگاه نوين بحث مديريت عملكرد مطرح مي باشد و ارزيابي عملكرد، بخشي از برنامه مديريت عملكرد تلقي مي شود به طوري كه ارزيابي عملكرد علاوه بر بعد فردي در سطح گروه و سازمان نيز مطرح است و هدف از آن صرفا قضاوت بر درستي يا نادرستي عملكرد نيست بلكه هدف اصلاح و بهبود مستمر عملكرد سازمان مي باشد (طبرسا، ۱۳۷۸: ۶)
جدول شماره ۲-۲: تفاوت ديدگاه هاي سنتي و نوين در ارزيابي عملكرد
ديدگاه سنتي | ديدگاه نوين | |
ويژگي ها | معطوف به قضاوت (يادآوري عملكرد) | معطوف به رشد و توسعه (بهبود عملكرد) |
نقش ارزيابي كننده | قضاوت و اندازه گيري عملكرد (قاضي) | مشورت دهنده و تسهيل كننده عملكرد |
دوره ارزيابي | گذشته | آينده |
استانداردهاي ارزيابي | نظر سازمان و مديران مافوق | خود استانداردگذاري |
هدف عمده ارزيابي | كنترل ارزيابي شونده | رشد و ارشاد و توسعه ظرفيت ارزيابي شونده |
خروجي نظام | كنترل عملكرد | رشد، توسعه و بهبود عملكرد |
پيامدهاي ارزيابي | تعيين و شناسايي موفق ترين و اعطاي پاداش مالي به مديران | ارائه خدمات مشاوره به منظور بهبود مستمر و روزافزون و فعاليت ها (ايجاد انگيزش مستمر براي بهبود كيفيت و خدمات و فعاليت ها) |
سبك مصاحبه بعد از ارزيابي | دستوري (شبيه به محاكمه) | گفت و گو |
ماخذ: (طبرسا ، ۱۳۷۸ : ۶)
ابزار سنجش عملكرد با معيارهاي مالي داراي نارسايي هايي است كه عمده ترين آنها به شرح زير است:
- معيارهاي سنجش مالي عمدتا كوتاه مدت و غير استراتژيك هستند؛
- ارزيابي مبتني بر اطلاعات گذشته است؛
- ارزيابي ها عمدتا يك بعدي است؛
- ارزيابي ها فقط به اطلاعات حسابداري متكي است و متغيرهاي مهمي مانند كيفيت ، نوآوري و رضايت مشتريان در آن لحاظ نمي شود.
در ديدگاه نوين ارزيابي:
- نقش ارزيابي كننده، مشورتي و تسهيل كنندگي است ، نه قضاوت و اندازه گيري صرف عملكرد.
- دوره مورد توجه ارزيابي آينده است نه گذشته.
چگونه از بوی بد سیر داخل دهان خلاص شویم؟
مسواک بزنید و نخ دندان بکشید
مسواک زدن بعد از خوردن غذاهایی که شکر بالا، نشاسته و اسید دارند، باعث جلوگیری از ایجاد پلاک روی دندان می شود. همچنین مسواک می تواند نفس شما را تازه کند، زیرا بقایای مواد غذایی و بوی آن را از بین می برد. پس از خمیر دندان خوب حاوی فلوراید استفاده کنید که یک طعم و رایحه تازه و طبیعی داشته باشد و بوی بد سیر را از بین ببرد.
بهترین راهکار برای تمیز کردن دندان ها این است که دو بار در روز و حداقل هر بار دو دقیقه آن را مسواک بزنید.
می دانیم که می خواهید بوی بد سیر را به طور کامل از بین ببرید اما مسواک زدن نباید خیلی سفت و سخت انجام شود. خیلی ملایم و آرام و مثل همیشه مسواک بزنید و منتظر قوی شدن و سالم شدن ریشه دندان باشید.چطور مسواک زدن را به طور اصولی به کودکان آموزش دهیم؟
به یاد داشته باشید بویی که عامل ایجاد باکتری است، معمولاً زیر خط لثه و بین دندان بیشتر یافت می شود. بنابراین نخ دندان کشیدن می تواند به کاهش این باکتری ها کمک کند و خمیر دندان به تنهایی راهکار کاربردی نیست . علاوه بر این که حداقل یک بار در روز نخ دندان می کشید، سعی کنید مسواک و نخ دندان را بعد از خوردن سیر هم به روتین خود اضافه کنید.