دانلود پايان نامه مديريت درباره ارزيابي عملكرد سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور

۷ بازديد

اين سازمان در اواخر ۱۳۷۹ تاسيس شد و وظيفه ي هدايت و نظارت بر فعاليتهاي شهرداري ها و همچنين پشتيباني مالي،فني، اجرايي و مديريتي امور شهرداري ها و سازمانهاي وابسته به آنها را در زمينه هاي مختلف به عهده دارد.هدف اصلي اين تحقيق طراحي نطام كلي ارزيابي عملكرد با توجه به شرايط حاكم در انجام پروژه بوده است. در اين سازمان از حلقه ي PDCA براي تدوين يك نظام اندازه گيري عملكرد استفاده شده است كه اين مفهوم و چارچوب از ۴ فاز اصلي تشكيل مي شود:

 

پايان نامه ها

 

 

     

  • طراحي سيستم اندازه گيري عملكرد
  •  

  • اجراي سيستم اندازه گيري عملكرد
  •  

  • بازبيني سيستم اندازه گيري عملكرد
  •  

  • بهبود عملكرد

 

اين مطالعه تنها فاز اول را پوشش مي دهد و شاخص ها در سه سطح مديريت ارشد، معاونت ها و دفاتر تعيين شده اند.

 

۵-۱-۳-۲-ارزيابي عملكرد سازمان با بهره گرفتن از مدل تعالي كسب و كار كانجي

 

نام پايان نامه است كه عباس حسيني در سال ۱۳۸۷ براي اخذ كارشناسي ارشد در رشته مديريت صنعتي در دانشگاه آزاد تهران مركز تدوين نموده است. وي در اين  تحقيق به معرفي مدل تعالي كسب و كار كانجي پرداخته است و سپس عملكرد دفتر حمل و نقل كالا و مسافر سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي را ارزيابي نموده است.

 

۶-۱-۳-۲- ارزيابي عملكرد شهرداري كاشان با بهره گرفتن از كارت امتيازي متوازن

 

نام پايان نامه ايست كه سمانه فروتن در سال ۱۳۹۰ براي اخذ كارشناسي ارشد رشته مديريت دولتي در دانشگاه علامه تدوين نمود. وي در اين تحقيق با تاكيد بر منابع انساني به بررسي وضعيت عملكردي شهرداري كاشان پرداخته است. وي سه بعد يادگيري و رشد، مالي و فرآيندهاي داخلي را از منظر كاركنان شهرداري و بعد مشتري را از منظر شهروندان كاشاني بررسي نمود.

 

 

 

۲-۳-۲- پيشينه خارجي تحقيق

 

 

۱-۲-۳-۲- شاخص هاي شهري براي مديريت شهرها

 

شاخص هاي شهري براي مديريت شهرها عنوان كتابي است كه توسط سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران بر اساس نيازهاي سازمان و واحدهاي زيرمجموعه و سازمانهاي مرتبط با اداره ي شهر تهران منتشر گرديد. در اين كتاب درباره ي ضرورت پرداختن به بحث شاخص ها و ارزيابي و مديريت شهرها بر اساس آن ذكر شده است: روش هاي علمي نظارت و كنترل وضعيت در اغلب سازمان ها، شركت ها و موسسه هاي ايراني پيشرفت قابل توجهي نداشته است به عبارت ديگر مديران ايراني همواره كارنامه ي عملكرد نداشته اند و قضاوت دقيقي درباره ي ميزان موفقيت و شكست برنامه هاي آنها منتشر نمي گردد. اين پديده به خصوص در عرصه ي مديريت عمومي و اجتماعي نمود بيشتري دارد. در دستگاه و نهاد عمومي مهمي مانند شهرداري ها، طي سالهاي متوالي افراد مختلفي مسئوليت شهرها را بر عهده داشته اند و هريك تلاش كرده و برنامه هاي متعددي را اجرا نموده اند اما به دليل نبود ابزار اندازه گيري عملكرد و تحليل وضعيت، كه از شاخص هاي مناسب براي برآورد هريك از متغيرها بهره گيرد و فقدان يا ضعف آمارها و داده هاي لازم نه تنها امكان شناخت نقاط قوت و ضعف را ميسر نميكرد بلكه در اغلب موارد فرصتهاي زيادي براي پيشرفت و تعالي از دست رفته است و گاهي تجربه هاي ناموفق به دفعات آزموده شده اند. براساس ملاحظات فوق و با توجه به اعلام استفاده از رويكرد”مديريت علمي” به عنوان يكي از اهداف دومين دوره ي شوراي اسلامي شهر تهران، شهرداري تهران اين موضوع را در حوزه ي معاونت هماهنگي و برنامه ريزي از طريق سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات دنبال كرد و معاونت آمار و تحليل اطلاعات اين سازمان مامور پيشبرد آن شد. معاونت آمار برنامه و بودجه ي سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران از ابتداي سال ۱۳۸۴ به تحقيق درباره ي استفاده از شاخص ها در مديريت شهري پرداخت و در بررسي هاي انجام شده به كتاب ارزشمند بانك توسعه ي آسيايي دست يافت و اين كتاب ترجمه گرديد. اين كتاب شامل مباحث نظري درباره سيستم هاي شاخص گذاري و پايش شهري و خلاصه پروژه اي است كه توسط بانك توسعه آسيايي در ۱۸ شهر آسيايي انجام شده است. در فصول ابتدايي كتاب مباني نظري مدلهاي شاخص گذاري توسط دانشمندان صاحب نام برنامه ريزي شهري، پيتر هال و پيتر نيوتن، مطرح شده و در انتها نتايج اندازه گيري شاخصها در ۱۸ شهر به صورت نمودار ارائه گرديده است . براي پايش شهرها در اين پروژه ۱۴۰ شاخص در ۱۳ دسته۱-جمعيت، مهاجرت و شهرنشيني ،۲-فاصله طبقاتي، بيكاري و فقر ،۳-بهداشت و آموزش ، ۴-بهره وري شهري و رقابت پذيري ،۵- فناوري ارتباطات ۶- مسكن ،۷- زمين شهري۸- حمل و نقل شهري،۹-فرهنگي،۱۰-بودجه ۱۱-مديريت و اداره شهر ۱۲- خدمات شهري ۱۳- محيط زيست شهري، با همكاري كارشناسان بانك توسعه و ۱۸ شهر تدوين گرديده است . از تجميع تعدادي از شاخصهاي مهم چند نمايه تعريف شده و از تركيب آنها براي هر شهر يك نمايه ارائه گرديده كه وضعيت كلي شهر را نشان مي دهد .(سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران،۱۳۸۴)

 

 

 

۲-۲-۳-۲- نظام ارزيابي عملكرد شهرداري پرتوريا

 

شهر پرتوريا پايتخت كشور آفريقاي جنوبي است كه پس از كناره گيري رژيم آپارتايد و در سال هاي اخير عنوان شهر پرتوريا به “تشوين[۱]”  تغيير يافته است و سيستم مديريت عملكرد اين شهر نيز “تشوين” نام دارد. سيستم مديريت عملكرد تشوين براساس دو محور زير طراحي شده است:

 

 

-چارچوبي كه نشان دهنده ي نحوه عملكرد شهرداري براساس اطلاعات عملكرد است؛

 

-مدلي كه نشان مي دهد چه ابعادي از عملكرد شهرداري سنجيده و مديريت مي شود.

 

قالب سياست مديريت عملكرد “تشوين”  كه در سال ۲۰۰۳ مورد قبول شورا ي شهر قرار گرفت و در سال ۲۰۰۴ مورد تجديدنظر قرار گرفت در واقع همان مدل ارزيابي متوازن مي باشد.

 

فلسفه مدل ارزيابي متوازن تحكيم توسعه متوازن شهر مي باشد و با سيستم هاي مورد عمل شهرداري در خصوص شناسايي و طرح ريزي حوزه هاي عملكرد اصلي استراتژيك شهر، شاخص ها و اهداف كمي سازگار است.همچنين حوزه هاي عملكرد اصلي نمايانگر اهداف توسعه شهرداري هستند.

 

چارچوبي كه براي ارزيابي متوازن شهر در دوره ۲ تا ۵ ساله توصيف شده، مي بايست بوسيله فراهم آوردن تسهيلاتي براي رشد و تطبيق با تغيير شرايط قابليت انعطاف داشته باشد.

 

با بكارگيري روش ارزيابي عملكرد متوازن تلاش مي شود تا با قرار دادن مجموعه توضيحات استراتژي، چشم انداز و اولويت هاي شهرداري در يك طرف و قراردادن سنجش عملكرد استراتژي با بهره گرفتن از مفاهيم حوزه هاي اصلي عملكرد و ارتباطاتشان با اهداف كمي و شاخص ها در طرف ديگر، ارتباط عمومي و انتخابي بين حوزه هاي اصلي عملكرد و اهداف كمي به منظور تاييد بخش هاي بودجه برقرار كند. (مركز مطالعات و برنامه ريزي شهر تهران، ۱۳۸۸:۷۹)

 

استراتژي و اولويت ها:

 

براساس استراتژي شهرداري در سال ۲۰۰۴، اولويت هاي شهرداري به شرح زير تعيين گرديده است:

 

-بهبود مديريت و توسعه ي ساختار؛

 

-توسعه ي اقتصادي؛

 

-تامين امنيت اجتماعي و آسايش؛

 

-توسعه ي مسكن؛

 

-توسعه ي فضاي سبز و منابع طبيعي؛

 

-ايجاد جامعه اي يكپارچه و پايدار؛

 

-ايجاد تشكيلات مطلوب؛

 

-بالابردن وجهه ي شهر به عنوان پايتخت كشور(همان:۸۰)

 

 

 

رسالت؛ افزايش كيفيت زندگي همه مردم در شهر با سيستم توسعه ي حكومت محلي، بوسيله ي انجام خدمات كارا و اثربخش.

 

چشم انداز؛

 

رهبري همه ي پايتخت هاي آفريقا به بهترين شكل و فراهم نمودن امكان زندگي در شرايط امنيت، كاميابي و محيط سالم

 

شكل شماره۸-۲: اولويت هاي استراتژيك شهرداري پرتوريا

 

ماخذ:مركز مطالعات و برنامه ريزي شهر تهران،۸۲:۱۳۸۸

 

 

 

مولفه هاي اصلي استراتژي عملكرد شهرداري پروتوريا

 

مولفه هاي اصلي استراتژي عملكرد شهرداري پروتوريا در ارتباط با شاخص هاي اصلي عملكرد ملي زير قابل
اجرا مي باشد:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.