منابع پايان نامه و مقاله در مورد ارزيابي كيفيت خدمات

۸ بازديد

۱-۱- ارزيابي كيفيت خدمات

 

۱-۱-۱- معرفي مدل­هاي ارزيابي كيفيت

 

الف. مدل سروكوال. در ادبيات كيفيت خدمات رايج­ترين مدل براي سنجش كيفيت خدمات، مقياس سروكوال (SERVQUAL) است كه در سال ۱۹۸۸ به وسيله پاراسورامان، زيتهامل و بري و برپايۀ مدل شكاف بنا شده است. ارزيابي كيفيت خدمات در اين مدل مبتني بر درك واقعي مشتريان از كيفيت خدمات ارائه شده در مقايسه با وضعيت ايده­آل از نقطه­نظر آنهاست. برپايه اين مدل، اندازه ­گيري انتظارات و ادراكات مشتريان دربارۀ ابعاد كيفيت خدمات بااستفاده از پنج بعد: موارد محسوس، قابليت اعتماد، اطمينان/ تضمين، همدلي وپاسخگويي قابل اندازه ­گيري است. (صفائيان، ۱۳۸۳)

 

دانلود مقاله و پايان نامه

 

ب. مدل BSQ: مقياسي براي سنجش كيفيت خدمات هتلداري از آنجا كه فراگير بودن ابعاد سروكوال براي خدمات گوناگون مورد ترديد قرار گرفته است، برخي از محققان تغييراتي در آن اعمال كرده­اند، بطور خاص، كاميليا باهيا و ژاك نانتل در تحقيقي جامع در سال ۲۰۰۰ ميلادي درباره­ي سروكوال و كاستي­هاي آن براي اندازه ­گيري كيفيت خدمات در بخش هتلداري نكاتي را متذكر شده ­اند. ايراد اصلي آنان به فقدان جامعيت و كلي­نگري ابعاد اين مقياس است. آنان معتقدند هميشه لازم است در بررسي برخي خدمات، ابعاد ديگري به سروكوال افزوده شود؛ بدين­ترتيب با بازنگري در ابعاد كيفيت خدمات، برمبناي مباحث بازاريابي و ويژگي­هاي خاص هتلداري، ابعاد جديدي با آنچه در جدول شماره­ي يك نشان داده شده، ارائه كردند. نكته­ي قابل ذكر در اين بازنگري توجه به دو بعد بهاي خدمات و تنوع خدمات هتلداري و اهميت آنان براي مشتريان و تأثيرشان بر كيفيت خدمات ادراك شده است. با توجه به جامعيت اين ابعاد در اين تحقيق، بررسي كيفيت خدمات هتلداري با بهره گرفتن از ابعاد هفت­گانه صورت گرفته است. هريك از اين ابعاد، متغيري از متغيرهاي مستقل اين تحقيق را تشكيل مي­ دهند. بدين­ترتيب با بازنگري در ابعاد كيفيت خدمات برمبناي مباحث بازاريابي و ويژگيهاي خاص هتلداري، ابعاد جديدي را بدين شرح ارائه كردند: اثربخشي، تضمين، قابليت دسترسي، بها، ابعاد فيزيكي، تنوع خدمات و قابليت اطمينان. (انصاري، ۱۳۸۳)

 

جدول ۲-۱- ابعاد كيفيت خدمات هتلي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ابعاد تعريف عملياتي
اثربخشي ارائه­ كارا و موثر خدمات، دانش ومهارت لازم براي انجام خدمت، توانايي كاركنان در بكارگيري مهارت­هاي ارتباطي و شناسايي مشتريان
تضمين قابليت اعتماد درستكاري امانتداري، برخورد رازدارانه با تقاضاهاي مشتريان، دور بودن از مخاطره و ريسك
قابليت دسترسي قابليت دسترسي و سهولت برقراري ارتباط سرعت ارائه­ خدمات هتلي
بها هزينه­ ارائه­ خدمات هتلي
ابعاد فيزيكي ظاهر و پاكيزگي تسهيلات و تجهيزات و دكوراسيون و كارايي محيط خدماتي
تنوع خدمات دامنه، سازگاري و نوآوري خدمات هتلي
قابليت اطمينان توانايي انجام دقيق و بدون خطا و قابل اطمينان خدمت وعده داده شده

 

ج. مدل SYSTRA – SQ: آلدليگان و باتل (۲۰۰۲) در پي يكسري تحقيقات در زمينۀ كيفيت خدمات هتلي، مقياس جديدي با عنوان «مقياس نظام مبادله­اي كيفيت خدمات هتلي» ارائه كرده­اند كه شامل ۲۱ مؤلفه در چهار بعد: كيفيت سيستم خدمات، كيفيت خدمات رفتاري، صحت مبادلاتي خدمات و كيفيت خدمات ماشيني است. اين دو در تحقيقات خود به اين نتيجه رسيدند كه مشتريان كيفيت را در دو سطح سازماني و مبادلاتي ارزيابي مي­ كنند. (صفائيان، ۱۳۸۳)

 

د. مدل لن بري و همكارانش در مدلي ده  عامل تعيين­كننده ارزيابي كيفيت خدمات را معرفي مي­ كند:

 

     

  1. قابليت اعتماد: تداوم عملكرد و وابستگي به آن و دقت.
  2.  

  3. احساس مسئوليت: آمادگي شاغليل براي ارائه خدمت طبق زمان تعيين شده.
  4.  

  5. صلاحيت: دارا بودن مهارت­ها و علم موردنياز.
  6.  

  7. دسترسي: قابليت دسترسي و ساعات عمليات.
  8.  

  9. تواضع: آداب احترام و درستي ارتباط پرسنلي.
  10.  

  11. ارتباطات: تشريح خدمت چگونگي حل مشكلات و مطلع ساختن مشتري با زبان قابل فهم.
  12.  

  13. اعتبار: ويژگي شخصيتي افراد اعتماد و صداقت.
  14.  

  15. امنيت: آزادي از خطر ايمني فيزيكي امنيت مالي محرمانه بودن.
  16.  

  17. فهميدن مشتري، تلاش براي درك نيازهاي مشتري، توجه به افراد، تشخيص مشتري معمول و
  18.  

  19. جنبه­هاي ملموس: ظهور فيزيكي خدمت و تسهيلات فيزيكي، ابزار و تجهيزات مورد مصرف، ارائه فيزيكي خدمت (شركت، ۱۳۷۶، ۵۴).

 

هـ. مدل كانو: خواسته­ هاي مشتري به سه دسته تقسيم مي­گردد، كه برآورده ساختن هريك از خواسته­ها تأثير خاصي در رضايت مشتري ايجاد مي­ كند (بسترفيلد، ۱۹۹۱).

 

     

  1. خواسته­ هاي اساسي و پايه­اي (BQ): به شكل تلويحي وجود دارد يعني انطباق با استانداردهاي اين خواسته­ها حداقل است. اين خواسته­ها از عدم رضايت جلوگيري مي­ كند.
  2.  

  3. خواسته­ هاي عملكردي (PQ): آنچه كه در آگهي تجاري روزنامه­ها و بحث­هاي روزمره افراد راجع به محصولات مطرح مي­گردد بياني هستند و از طرف مشتري ابراز مي­شود. برآورده شدن آنان باعث رضايت مشتري و نبود آنها نارضايتي مشتريان را سبب مي­شود.
  4.  

  5. خواسته­ هاي انگيزشي (EQ) مشتريان است: ويژگي­هايي كه تا قبل از ارائه توسط توليدكننده به صورت نياز و خواسته از ديد مشتريان مطرح نيستند. در نتيجه برآورده شدن آنها موجب نارضايتي نمي­گردد ليكن برآورده شدن آنها سبب هيجان و رضايت مي­گردد. در صورت شناسايي مي ­تواند به عنوان يك مزيت رقابتي براي سازمان ارائه­كننده خدمات باشد. ضمناً سير تحولات خواسته­ هاي مشتريان به گونه­ايست كه ارائه ويژگي­هاي كيفيت انگيزشي بعد از مدتي به ويژگي­هاي كيفيت انگيزشي بعد از مدتي به ويژگي­هاي كيفيت عملكردي و حتي اساسي تبديل مي­شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شكل ۲-۷- مدل كانو

 

(صفائيان، ۱۳۸۳)

 

تفاوت سه دسته خواسته ذكر شده به اين صورت مي­باشد كه خواسته­ هاي اساسي به عنوان حداقل ورود به بازار و دسته دوم (عملكردي) حداقل تلاش براي حفظ بازار يعني اميد به بودن در بازار و هم چنين دسته سوم (انگيزشي) به عنوان ايجاد مزيت رقابتي موثر است. (انصاري، ۱۳۸۳)

 

و. مدل تأمين رضايت مشتري: اين مدل داراي فرايند چهار مرحله­اي مي­باشد (مك نلي، ۱۹۹۴).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شكل ۲-۸- مدل تامين رضايت مشتري

 

(صفائيان، ۱۳۸۳)

 

     

  1. شناسايي مشتري: مشتريان فعلي چه كساني هستند و چه كساني مي­توانند باشند. درجه اهميت مشتريان و اولويت­بندي آنان را معين مي­ كند زيرا امكان محدوديت پاسخگويي براي همه نيازها و خواسته­ هاي مشتريان باشد. انتخاب نوع طبقه ­بندي و شناسايي و اولويت­بندي مشتريان و تعيين رفتار مناسب مهم است. (صفائيان، ۱۳۸۳)
  2.  

  3. شناسايي نيازها و انتظارات مشتريان: در رابطه با نيازها و انتظارات مشتريان بايد سود و نفع مشتري درنظر گرفته شود.
  4.  

  5. اندازه ­گيري درك مشتريان از خدمات دريافتي: نظرات مشتريان راجع به خدمات ارائه شده در مقايسه با انتظاراتشان سوال مي­شود. از نظر درك مشتريان راجع به عملكرد شركت در مقايسه با رقبا شناخت حاصل مي­گردد.

 

بنابراين مي­توان برنامه بهبود و توسعه براي از بين بردن شكاف بين انتظار و ادراك مشتري و همچنين عملكرد سازمان در مقايسه با رقبا را تدوين نمود. بايد با توجه به ماهيت در حال تغيير نيازهاي مشتريان فرايند اندازه ­گيري درك مشتري به طور مرتب صورت گيرد.

 

     

  1. توسعه برنامه عمل: تهيه برنامه­ عمل به منظور پاسخگويي به مسائل رضايت مشتريان است و تمركز بر برنامه­هايي كه بر تامين رضايت مشتريان تاثير دارد. همچنين تهيه اين برنامه­ها به سطح اهميت نسبي شكاف­ها و شكايت­ها و نارضايتي مشتريان توجه مي­گردد. (صفائيان، ۱۳۸۳)

 

ز. مدل چارچوب عملياتي پردازش مشتري (جانستون) : اين مدل به مديران در شناخت نيازهاي مشتري و حوزه­هايي كه ادراكات مشتري از كيفيت خدمات را تحت تاثير قرار مي­ دهند، كمك مي­ كند. علاوه بر اين، مديران به كمك اين مدل مي­توانند نقاطي را كه بايد تلاشهاي كنترل كيفيت و بهبود متمركز شوند را شناسايي نمايند. اين مدل براي بررسي كيفيت خدمات ۱۸ فاكتور ارائه مي­ كند:

 

۱- دسترسي: قابليت دستيابي فيزيكي به محل ارائه خدمت شامل را حتي يافتن راه هاي روشن و واضح پيرامون محيط ارائه خدمت.

 

۲- زيبايي­شناسي: ميزان مقبوليت و مطلوبيت اجزاي خدمت ارائه شده براي مشتري شامل ظاهر و فضاي محيط ارائه خدمت و نيز نحوه ارائه تسهيلات خدمت، خود خدمت ارائه شده و فرد ارائه­كننده خدمت.

 

 

۳- ادب و خدمتگزاري/ سودمندي: ميزان كمك و ياري رساندن يك خدمت خصوصاً فرد ارائه­كننده خدمت به مشتري يا انتقال اين عقيده به مشتري كه به وي علاقمندند و نشان دادن تمايل به ارائه خدمات. (انصاري، ۱۳۸۳)

 

۴- موجود بودن: موجود و فراهم بودن تسهيلات خدمت، فرد ارائه­كننده و خود خدمت به مشتري. در مورد فرد ارائه­كننده موجود بودن يعني نسبت كارمند به مشتري و ميزان زماني كه هر كارمند براي اختصاص به هريك از مشتريان در دسترس دارد. در مورد خدمت، موجود بودن به معني كميت و دامنه محصولات ساخته شده در دسترس مشتريان است. (صفائيان، ۱۳۸۳)

 

۵- توجه، علاقه و ملاحظه و همفكري و ميزان احساس راحتي مشتري از نظر عاطفي نه فيزيكي.

 

۶- پاكيزگي/ ظاهر پاكيزه: اجزاي مشهود خدمت شامل محيط خدمت، تسهيلات و خود خدمت و فرد ارائه­دهنده.

 

۷- راحتي فيزيكي محيط و تسهيلات خدمت.

 

۸- تعهد: ظاهر فرد ارائه­كننده خدمت به كارش شامل وضعيت سعي و كوشش در كار.

 

۹- ارتباطات: توانايي خدمت به ايجاد ارتباط با مشتري به روشي كه وي درك كند.

 

۱۰- صلاحيت و شايستگي: ميزان مهارت و تخصص در انجام خدمت شامل انجام صحيح كارها، انجام درست دستورات مشتريان. (انصاري، ۱۳۸۳)

 

۱۱- انعطاف­پذيري: تمايل و توان كاركنان ارائه­دهنده خدمت به اصلاح ماهيت خدمت يا محصول. (صفائيان، ۱۳۸۳)

 

۱۲- دوستي: دسترسي شخصي به فرد ارائه­كننده خدمت و توانايي خشنودسازي مشتري.

 

۱۳- قابليت عملكردي: قابليت خدمت­دهي و متناسب بودن با هدف يا كيفيت محصول.

 

۱۴- يكپارچگي: صداقت، انصاف و اعتمادي كه سازمان خدماتي در رفتار با مشتري دارد.

 

۱۵- قابليت اعتماد: قابليت اعتماد و سازگاري عملكرد، تسهيلات خدمت، خدمت و فرد ارائه­كننده خدمت شامل ارائه خدمت به موقع و توانايي انجام وعده­هاي داده شده به مشتري.

 

۱۶- پاسخگويي: سريع و به موقع بودن ارائه خدمات شامل پاسخگويي به خواسته­ هاي خدمت مشتري در حداقل زمان.

 

۱۷- امنيت: امنيت شخصي مشتري و دارايي­هايش در زمان مشاركت يا بهره­مندي از فرايند خدمت شامل حفظ مسائل محرمانه.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.