پايان نامه رشته مديريت در مورد : سيستم حمل و نقل هوشمند[۱]

۱۲ بازديد

سيستم حمل و نقل هوشمند

 

سيستم حمل و نقل هوشمند (ITS) كه حمل و نقل تله‏ماتيك نيز خوانده مي‌شود طيف وسيعي از ابزارهاي جديد براي اداره شبكه حمل و نقل وسرويس دهي به مسافران است. اين سيستم از طريق ارائه اطلاعات لحظه‌اي در خصوص وضعيت حال حاضر ترافيك شبكه جهت برنامه‌ريزي سفر، اين امكان را به مسئولين، سازمانها و مسافران مي‏دهد تا از اطلاعات بهتر و هماهنگي مناسب‏تر بر‌خوردار شده و تصميمات صحيح‏تري اتخاذ نمايند. نظارت بر ترافيك، تشخيص تصادفات و پشتيباني موارد اورژانسي از جمله قابليت‏هاي سيستم‏هاي حمل و نقل هوشمند مي‏باشد.  [US DOT[4]]

 

 

مديريت ترافيك و همچنين سيستم اطلاعات مسافرين، دو نمونه از كاربردهاي ITS در مديريت شهري هستند. [سيدحسيني، ۱۳۸۰، ص ۲۵]

 

۱- مديريت ترافيك (ATMS) و كنترل ترافيك شهري (UTC): استفاده از سيستم‌هاي پيشرفته مديريت و كنترل ترافيك سبب بكارگيري شبكه جاده‌اي در حداكثر ظرفيت مي‌شود. اهداف اين سيستم‏ها كاهش تراكم و كاهش آلودگي، كاهش حوادث رانندگي و صرفه‎جوئي در انرژي و حفظ محيط زيست مي‏باشد. اين امر از تركيب خدمات و عملكردهاي زير تشكيل مي‌گردد:

 

     

  • هماهنگي چراغ‌هاي راهنمايي براي به حداقل رساندن تأخيرات و كنترل صف اتومبيل‌ها
  •  

  • كنترل رمپ ورودي بزرگراه‏ها براي حفظ تراكم زير حد اشباع
  •  

  • تشخيص و مديريت حوادث نظير تصادفات و خرابي وسايط نقليه
  •  

  • جمع‏آوري خودكار اطلاعات ترافيك مثل حجم و سنگيني ترافيك
  •  

  • كنترل چراغ‌هاي راهنمايي براساس اطلاعات جمع‏آوري شده
  •  

  • ارائه اطلاعات به رانندگان در مورد تراكم ترافيك از طريق تابلوهاي مخصوص و ساير ابزارها
  •  

  • مخابره دستورات از مركز كنترل ترافيك به پليس محلي

 

۲- سيستم اطلاعات مسافرين: سيستم اطلاعات مسافرين بر اين اساس فعاليت مي‌كند كه اگر مسافران اطلاعات بيشتري در مورد وضعيت و شرايط سيستم حمل و نقل داشته باشند زمان، مسير و نوع وسيله حمل و نقل را به نحوي انتخاب مي‌كنند كه بيشترين مزايا را براي ايشان داشته باشد. اشكال مختلف اين سيستم عبارتند از:

 

     

  • گزارشهاي راديويي ترافيكي (ساده‌ترين شكل سيستم)

 

     

  • نقشه‌هاي تراكم ترافيكي  كه از طريق اينترنت در خانه و محل كار قابل دسترسي است.
  •  

  • خودروهاي مجهز به سيستم مسيريابي كه در آن نقشه‌هاي مورد نياز، اطلاعات مربوط به رواني جريان ترافيك و جهت حركت لازم براي رسيدن به مقصد در اختيار راننده قرار مي‌گيرد.
  •  

  • اعلام وضعيت ترافيك با كمك وسايل ارتباط شخصي نظير پيجر، ساعتهاي هوشمند و تلفن همراه

 

 

 

۲-۹-۴- سيستم‏هاي پرداخت الكترونيكي

 

پرداخت الكترونيكي عبارتست از پرداخت پول در مقابل كالا و خدمات. در تجارت الكترونيكي اين كه پرداخت براي يك كالا يا خدمات سنتي يا يك كالاي ديجيتالي باشد تفاوتي نمي‏كند. پرداخت الكترونيك به ما اين امكان را مي‏دهد كه در هر لحظه از شبانه‏روز و به صورت هفت روز در هفته تراكنش‏هاي مالي خود را انجام دهيم. برخي از نمونه‏هاي پرداخت الكترونيكي كه در دنياي واقع مورد استفاده قرار گرفته‏اند عبارتند از:

 

     

  • پرداخت الكترونيكي حق بيمه
  •  

  • پرداخت الكترونيكي صورت حساب درمان (بيمارستان، درمانگاه، …)
  •  

  • پرداخت الكترونيكي عوارض و ماليات
  •  

  • پرداخت الكترونيكي خسارت به بيمه‌شدگان
  •  

  • خريداري و رزرو بليط كنسرتها، سينماها، …
  •  

  • پرداخت حق جواز توقف يا تردد در مناطق طرح ترافيك شهر
  •  

  • خريداري مايحتاج عمومي به صورت الكترونيكي
  •  

  • پرداخت قبوض جريمه
  •  

  • پرداخت قبض پاركينگ

 

 

۲-۱۰- وضعيت ايران در مقايسه با شاخص‏هاي بين‏المللي

 

هر ساله سازمان ملل متحد، بانك جهاني و برخي موسسات معتبر فعال در زمينه فناوري‏هاي ارتباطي و اطلاعاتي،  به ارائه آمار و اطلاعات اين فناوري و شاخص‏هاي مرتبط با آن در سطح بين‏المللي مي‏پردازند. از جمله مهمترين اين شاخص‏ها، شاخص آمادگي دولت الكترونيك[۷] و همچنين آمادگي الكترونيك[۸] است. شاخص آمادگي دولت الكترونيك يك كشور- كه در جداول بعدي به آن اشاره مي‏شود- نشان دهنده تلاش دولت آن كشور براي ارائه خدمات الكترونيك به شهروندان، ميزان اتصال شهروندان به اينترنت و همچنين ميزان مهارتهاي انساني براي استفاده از خدمات دولت الكترونيك است.

 

از جمله آمار معتبري كه در اين زمينه ارائه مي‌شود مي‌توان به آمار سازمان ملل متحد اشاره نمود كه براي اولين بار در سال ۲۰۰۲ و پس از آن در سالهاي ۲۰۰۵ و ۲۰۰۸ منتشر شده است. طبق آخرين آمار ارائه شده كه در سال ۲۰۰۸ منتشر شده، ۱۹۲ كشور مورد ارزيابي قرار گرفته‌اند و شاخص آمادگي دولت الكترونيك براي آنها محاسبه شده است.

 

 

 

جدول ۴: شاخص آمادگي دولت الكترونيك: ۲۵ كشور برتر دنيا و ايران

 

[UN E-Government survey, 2008]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رديف نام كشور شاخص٭ رديف نام كشور شاخص
۱ سوئد ۰٫۹۱۵۷ ۱۴ لوكزامبورگ ۰٫۷۵۱۲
۲ دانمارك ۰٫۹۱۳۴ ۱۵ فنلاند ۰٫۷۴۸۸
۳ نروژ ۰٫۸۹۲۱ ۱۶ اتريش ۰٫۷۴۲۸
۴ ايالات متحده امريكا ۰٫۸۶۴۴ ۱۷ اسرائيل ۰٫۷۳۹۳
۵ هلند ۰٫۸۶۳۱ ۱۸ زلاندنو ۰٫۷۳۹۲
۶ جمهوري كره ۰٫۸۳۱۷ ۱۹ ايرلند ۰٫۷۲۹۶
۷ كانادا ۰٫۸۱۷۲ ۲۰ اسپانيا ۰٫۷۲۲۸
۸ استراليا ۰٫۸۱۰۸ ۲۱ ايسلند ۰٫۷۱۷۶
۹ فرانسه ۰٫۸۰۳۸ ۲۲ آلمان ۰٫۷۱۳۶
۱۰ انگلستان ۰٫۷۸۷۲ ۲۳ سنگاپور ۰٫۷۰۰۹
۱۱ ژاپن ۰٫۷۷۰۳ ۲۴ بلژيك ۰٫۶۷۷۹
۱۲ سوئيس ۰٫۷۶۲۶ ۲۵ جمهوري چك ۰٫۶۶۹۶
۱۳ استوني ۰٫۷۶۰۰ ۱۰۸ ايران ۰٫۴۰۶۷

 

٭ شاخص از ۱

 

 

 

جدول ۵ : شاخص آمادگي دولت الكترونيك ايران در سالهاي ۲۰۰۵ و ۲۰۰۸

 

[UN E-Government survey, 2005 & 2008]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سال ۲۰۰۵ ۲۰۰۸
شاخص آمادگي دولت الكترونيك ۰٫۳۸۱۳ ۰٫۴۰۶۷
رتبه در بين كشورهاي دنيا ۹۸ ۱۰۸

 

 

 

بر اساس آمارهاي بين‏المللي، ايران جايگاه خوبي در زمينه دولت الكترونيك ندارد و اين امر حاكي از اين است كه اگرچه تلاش‏هاي زيادي براي توسعه دولت الكترونيك در ايران انجام شده اما راه بسيار زيادي تا رسيدن به حداقل استانداردهاي بين‏المللي در زمينه دولت الكترونيك در ايران وجود دارد.

 

از جمله ساير آمارهاي بين‌المللي معتبر در اين حوزه مي‌توان به گزارش‌هاي اكونوميست اشاره نمود كه هر ساله ارائه شده و وضعيت ۷۰ كشور منتخب را در حوزه دولت الكترونيكي مورد ارزيابي قرار مي‌دهد.

 

 

 

جدول ۶: رتبه‏بندي كشورها بر اساس شاخص آمادگي الكترونيكي موسسه اكونوميست

 

[Economist, 2008]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رتبه نام كشور شاخص٭ رتبه نام كشور شاخص
۱ ايالات متحده امريكا ۸٫۹۵ ۱۴ آلمان ۸٫۳۹
۲ هنگ كنگ ۸٫۹۱ ۱۵ كره جنوبي ۸٫۳۴
۲ سوئد ۸٫۸۵ ۱۶ زلاندنو ۸٫۲۸
۴ استراليا ۸٫۸۳ ۱۷ برمودا ۸٫۲۲
۵ دانمارك ۸٫۸۳ ۱۸ ژاپن ۸٫۰۸
۶ سنگاپور ۸٫۷۴ ۱۹ تايوان ۸٫۰۵
۷ هلند ۸٫۷۴ ۲۰ بلژيك ۸٫۰۴
۸ انگلستان ۸٫۶۸ ۲۱ ايرلند ۸٫۰۳
۹ سوئيس ۸٫۶۷ ۲۲ فرانسه ۷٫۹۲
۱۰ اتريش ۸٫۶۳ ۲۳ جزيره مالت ۷٫۷۸
۱۱ نروژ ۸٫۶۰ ۲۴ اسرائيل ۷٫۶۱
۱۲ كانادا ۸٫۴۹ ۲۵ ايتاليا ۷٫۵۵
۱۳ فنلاند ۸٫۴۲ ۶۹ ايران ۳٫۱۸

 

٭ شاخص از ۱۰

 

 

 

جدول ۷: جايگاه ايران بر اساس شاخص آمادگي الكترونيكي طي سه سال گذشته

 

[Economist, 2006, 2007, 2008]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سال ۲۰۰۶ ۲۰۰۷ ۲۰۰۸
شاخص آمادگي الكترونيكي ۳٫۱۵ ۳٫۰۸ ۳٫۱۸
رتبه در بين كشورهاي دنيا (۷۰ كشور) ۶۵ ۶۹ ۷۰

 

نكته قابل تأمل در جدول ۷ اينست كه در سال ۲۰۰۶ رتبه ايران بين كشورهاي دنيا ۶۵ بوده اما در سال ۲۰۰۷ به ۶۹ و در سال ۲۰۰۸ به ۷۰ تنزل پيدا كرده است. علت اين تنزل رتبه را مي‌توان در سرعت پيشرفت ساير كشورها در زمينه دستيابي و توسعه فناوري‌هاي ارتباطي و اطلاعاتي دانست

 

[۱] Intelligent Transport System (ITS)

 

[۲] Transport Telematics

 

[۳] Online

 

[۴] www.its.dot.gov/its_overview.htm

 

[۵] Automatic Teraffic Management System (ATMS)

 

[۶] Urban Terrafic Control (UTC)

 

[۷] E-government Readiness Index

 

[۸] E-readiness Index

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.