تعريف دولت الكترونيك
تعاريف ارائه شده براي دولت الكترونيك متنوع و متعدد است اما همگي تقريباً مفاهيم يكساني دارند. در ادامه برخي از اين تعاريف ارائه شده است:

- دولت الكترونيكي تلاشهاي دولتها براي فراهم كردن شهرهايي با اطلاعات و خدمات مورد نياز آنها با بهره گرفتن از يك سري از تكنولوژيهاي ارتباطي و اطلاعاتي است [Cohen and Eimicke, 2001, p2].
- دولت الكترونيكي شيوهاي براي دولتها به منظور استفاده از فناوري جديد است كه تسهيلات لازم را جهت دسترسي مناسب به اطلاعات و خدمات دولتي با كيفيت بالاتر فراهم مينمايد و فرصتهاي بيشتري را براي مشاركت مردم در فرآيندهاي دموكراسي ايجاد ميكند [Fang, 2002, p2].
- دولت الكترونيكي بهينهسازي مداوم ارائه خدمات و مشاركت ذينفعان و دولت از طريق دگرگوني ارتباط داخلي و خارجي به كمك تكنولوژي، اينترنت و واسطههاي جديد است [ITU, 2001, p12].
- دولت الكترونيكي به استفاده سازمانهاي دولتي از فناوري اطلاعات گفته ميشود كه توانايي ايجاد تغيير در نحوه ارتباط با شهروند، بخش تجاري و ديگر قسمتهاي دولت را دارد. [World Bank, 2002, p1].
- طبق تعريف دولت كانادا، دولت الكترونيكي يك دولت ديجيتالي بدون ديوار است. دولت الكترونيكي سازماني مجازي است كه خدمات دولتي را به صورت برخط به مشتريان يا متقاضيان ارائه ميدهد و موجب مشاركت آنها در فعاليتهاي سياسي ميگردد.
- طبق تعريف دولت سنگاپور، دولت الكترونيكي تركيب فناوري اطلاعات با فعاليتها و فرآيندهاي دولتي در جهت بهبود ارائه خدمات دولتي به شهروندان، نهادها و بخشهاي مختلف است.
- دولت الكترونيك عبارت است از ارائه خدمات دولتي به مردم و سازمانها به صورت شبانهروزي با بهره گرفتن از فناوري اطلاعات [سند راهبردي شهر الكترونيك مشهد، ۱۳۸۱[.
در ساير تعاريف ارائه شده, به جنبههاي پاسخگويي، مسئوليتپذيري و شفافسازي توجه گرديده است. بنابراين با توجه به تعاريف مطرح شده، دولت الكترونيك راهي براي دولتهاست تا با بهره گرفتن از فناوريهاي جديد، دسترسي مناسب مردم به اطلاعات و خدمات دولتي فراهم شده، كيفيت خدمات بهبود يافته و امكاني فراهم شود تا مردم در جريانات و فعاليتهاي دموكراتيك شركت كنند [طرح مطالعه و تدوين سند و برنامه توسعه دولت الكترونيكي، ۱۳۸۳، ص ۴۴[.
با توجه به تعاريف فوق مهمترين گام در تحقق دولت الكترونيكي، بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات در امور مديريتي و اجرايي سازمانهاي دولتي و يا به عبارت ديگر دستيابي به سازمانهاي الكترونيكي است. در حقيقت دولت الكترونيكي متشكل از مجموعه سازمانهاي الكترونيكي دولتي است كه در شكل ۳ نمايش داده شده است.
شكل ۳: مدل مفهومي دولت الكترونيك
]طرح جامع فناوري اطلاعات و ارتباطات استان همدان، ۱۳۸۴[
دولت الكترونيك فرصتي را براي مخاطبان دولت (مردم، اشخاص حقيقي و حقوقي) فراهم مينمايد تا با بهره گرفتن از روشهاي الكترونيكي با دولت ارتباط برقرار كنند. هدف نهايي و غايي دولت الكترونيك ارائه خدمات متنوع دولتي، با سرعت، كيفيت و هزينه هاي مناسب در بيست و چهار ساعت شبانهروز است. با توسعه دولت الكترونيك نوع ارتباط مردم و دولت تغيير ميكند و يك ارتباط غير مستقيم ولي با حداقل محدوديتها ايجاد ميگردد.
۲-۵-۲- سازمان الكترونيكي و دولت الكترونيكي
سازمانهاي الكترونيكي، سازمانهاي سنتي هستند كه در سايه استفاده از تكنولوژيهاي اطلاعاتي و ارتباطي دگرگون شدهاند. در سازمان الكترونيكي شيوه گردش كار، انجام فرآيندهاي مختلف حرفه، ارتباطات بين افراد در درون سازمان، نحوه ايجاد ارتباط با افراد بيرون سازمان، ارتباطات بينسازماني، داد و ستد، تداركات، مديريت و … تحت تأثير فناوري اطلاعات و ارتباطات تغيير پيدا كرده و به صورت يكپارچهتر، بهينهتر، مطمئنتر و در زمان كمتر و با خطاي كمتر انجام ميگردد. سازمانهاي الكترونيكي به دو نوع زير تقسيمبندي ميشود [Edmiston, 2003, p6]:
- سازمانهاي الكترونيكي دولتي: اين سازمانها در هسته دولت الكترونيكي قرار دارند و در شكلگيري دولت الكترونيكي نقش بسيار مهمي را ايفا ميكنند.
- سازمانهاي الكترونيكي تجاري: اين سازمانها در هسته كسب و كار الكترونيكي قرار دارند و در شكلگيري كسب و كار الكترونيكي نقش بسيار مهمي را ايفا ميكنند.
امروزه حوزه كسب و كار (كليه حوزهها و عرصههاي مختلف غيردولتي كه در آنها بر مبناي داد و ستد، درآمد حاصل ميشود) نيز از تكنولوژيهاي اطلاعاتي و ارتباطي تأثيرات فراواني پذيرفته و دگرگون شده است. كسب و كار الكترونيكي در واقع حاصل اين دگرگونيها و تغييرات است. تأثيرات فناوري اطلاعات و ارتباطات بر حوزه كسب و كار از ديدگاههاي مختلفي مانند موارد زير قابل بررسي است:

- فرآيند بازاريابي
- فرآيند ساخت و توليد
- فرآيندهاي ارائه خدمات
- سازماندهي و مديريت نيروي انساني
- زيرساختها، ابزارها و تجهيزات
۲-۵-۳- اهداف دولت الكترونيك
با بررسي متون علمي و تخصصي مرتبط در زمينه دولت الكترونيك در مييابيم كه همه دولتها داراي اهداف تقريباً يكساني در زمينه پيادهسازي دولت الكترونيك هستند. ايجاد و تقويت محيط تجاري، مشتريان بر خط[۱] به جاي مشتريان به خط[۲]، تقويت حكومت، توسعه مشاركت عمومي، بهبود در بازده و بهرهوري، خدماترساني الكترونيك، اطلاعاترساني الكترونيك و پاسخگويي در مقابل نيازهاي شهروندان به عنوان اهداف اصلي دولت الكترونيك شناخته ميشوند.
نهايتاً ميتوان گفت كه هدف دولت الكترونيك، تسهيل رابطه سه بازيگر عمده در جامعه يعني دولت، شهروندان و بخش خصوصي به منظور تسريع در رشد فرآيندهاي سياسي، اجتماعي و اقتصادي كشور است. با توجه به اين تقسيمبندي ميتوان اهداف ذيل را براي دولت الكترونيك ذكر نمود [Shackleton, 2005, p3] :
- دولت الكترونيك براي شهروندان
- افزايش كيفيت خدمات دولتي
- به روز بودن خدمات دولتي
- دسترسي بيست و چهار ساعته به خدمات دولتي
- بهبود وضعيت شهروندان به واسطه توزيع مناسب خدمات دولتي
- افزايش پاسخگويي دولت در مقابل شهروندان
- تمركز خدمات دولتي بر نيازهاي شهروندان
- امكان سفارشي سازي و ارائه خدمات با توجه به نيازهاي گروه هاي خاص [مانند معلولين)
- دولت الكترونيك براي بخش خصوصي
- تسهيل خدمات تجاري و اداري بخش خصوصي
- كاهش هزينه هاي بخش خصوصي
- تداركات سريعتر، كم هزينهتر و مطمئنتر با بهره گرفتن از تداركات الكترونيك[۳]
- دولت الكترونيك براي دولت
- كاهش اندازه دولت
- كاهش هزينه هاي دولت
- افزايش انعطاف پذيري ساختار دولت و تطابق به هنگام با تغييرات
- كاهش تخلفات و فساد اداري
- افزايش مشاركت مردمي
- افزايش شفافيت در بدنه دولت
- افزايش تمركز زدايي
- امكان افزايش تفويض اختيار در تصميم گيري به سطوح پايينتر
- تقويت پايههاي دموكراسي
۲-۵-۴- اركان دولت الكترونيك
فلسفه وجودي دولت، تصدي اداره امور كشور و برآوردن نيازهاي شهروندان است و اقشار مختلف مردم بر اساس اين وظيفه جهت رفع خواستهاي مشروع خود به مراكز دولتي مراجعه ميكنند و از خدمات گوناگون دولتي بهرهمند ميشوند. مخاطبان دولت به چهار گروه شهروندان، شركتها و موسسات بخش خصوصي، كارمندان دولتي و بخشهايي ديگر از بدنه دولت تقسيم ميشوند. اركان دولت الكترونيك نيز به همين اساس به چهار بخش تقسيم ميشود: [Turban, 2003, p 178]
۱- دولت با شركتها و موسسات بخش خصوصي[۴] (G2B)
۲- دولت با كارمندان دولت[۵] (G2E)
۳- دولت با بخشهاي دولتي[۶] (G2G)
۴- دولت با شهروندان[۷] (G2C)
در بيشتر دسته بنديها، بر سه نوع مخاطب (مشتريان) اصلي دولت الكترونيك تاكيد ميگردد كه شامل شهروندان، بخش داد و ستد و تجارت و دولت است.
دولت با شركتها و موسسات بخش خصوصي (G2B)
اولين نوع تعاملات است كه توسعه يافته و موجب افزايش توان رقابتي كشورها در بازار جهاني ميشود. اين مدل نيازمنديها و خدمات چند منظوره جامعه كسب و كار را از طريق اينترنت برآورده ميكند و تعاملات گستردهاي همچون ثبتنام، مجوزها، پروانهها، تداركات و سيستم مناقصه الكترونيكي را در برميگيرد.
در واقع ميتوان گفت گسترش فعالانه تراكنشهاي الكترونيكي از قبيل تداركات الكترونيكي و توسعه يك بازار الكترونيكي براي خريد دولتي، ايجاد و فراهم نمودن مناقصههايي از طريق ابزارهاي الكترونيكي براي تبادل اطلاعات و كالا از جمله اهداف اين تعامل است.
در ادامه عناوين برخي از مهمترين خدمات الكترونيكي دولتها به بخش خصوصي آورده شده است.
- ثبت شركت، علامت تجاري، نتيجه تحقيقات و نوآوريها
- شركت در مزايدهها, مناقصهها و حراجهاي دولتي
- پرداخت ماليات
- ثبت اطلاعات كاركنان
- ارائه گزارشهاي مالي
- شبكه تداركات الكترونيك
- اخذ مجوز تجاري
- مشاوره تجاري و اطلاع از قوانين تجاري
دولت با كارمندان دولت (G2E)
دامنه ارائه خدمات الكترونيكي دولت به محدوده كارمندان دولت نيز كشيده شده است. در برخي از كشورها خدمات پست الكترونيك براي كارمندان دولتي مهيا شده است به نحوي كه هر يك از كارمندان دولتي داراي آدرس پست الكترونيك مختص خود هستند و ميتوانند به راحتي با ديگران ارتباط برقرار نمايند. كارمندان ميتوانند از اطلاعيهها، آييننامههاي كاري، بخشنامهها و غيره به صورت برخط اطلاع حاصل كنند. آنها ميتوانند از طريق سايتهاي اينترنتي درخواست نامههاي وام را تكميل نمايند و از اطلاعات وامها و شرايط متقاضيان اطلاع كسب كنند. علاوه بر اين، امكان برقراري دورههاي آموزش ضمن خدمت براي كارمندان دولتي نيز وجود دارد. ارائه اين دورهها، صرفهجويي زيادي براي دولت به همراه دارد. انجام فرايند مديريت نيروي انساني شامل استخدام, آموزش و پرورش، نگهداري سوابق و بازنشستگي براي دولت هزينه هاي زيادي را به همراه دارد. دولت الكترونيك ميتواند اين هزينه ها را به نحو چشمگيري كاهش دهد.
اين تعامل، براي فراهمسازي اطلاعات مورد نياز كارمندان بخش دولتي طراحي شده است تا از طريق شبكههاي اطلاعرساني به اطلاعات منابع انساني مثل حقوق و مزاياي شخصي و باز نشستگي، اطلاعات تازه شغلي، تسهيلات اعطايي و ساير خدمات و اطلاعات مرتبط دست پيدا كنند. اين تعامل روش خوبي براي يادگيري الكترونيكي، آموزش مجازي و از راه دور، مديريت دانش و تشويق براي ارتقاء شغلي كارمندان است و بر روي شبكه اينترنت قابل دستيابي نيست [GhasmZadeh & Safari, 2003, p4] . در اين صورت موسسه هاي دولتي قادر خواهند بود تا اثر بخشي خود را بهبود بخشند، تاخير در فرآيندها را حذف كنند و رضايت و ابقاي كارمندان خود را افزايش دهند.
در كل ميتوان گفت، هدف كلي از اين تعامل اين است كه عمليات مديريتي خدمات مدني و ارتباطات داخلي با كارمندان دولتي براي شكل گرفتن عمليات به صورت ديجيتالي و سيستم پردازش بدون كاغذ در اداره ديجيتالي آسان شود [سند دولت الكترونيكي، ص ۴۸].
دولت با دولت (G2G)
برخي از كشورها به ايالت و يا جمهوريهايي تقسيم شدهاند كه حكومتهاي محلي مستقر در اين بخشها به عنوان نماينده حكومت مركزي وظيفه اداره كشور و ارائه خدمات به شهروندان را به عهده دارند. در برخي از ديگر كشورها نيز شعبات وزارتخانهها و ادارات دولتي در مراكز استانها وظايفي دولتي و حكومتي را انجام ميدهند. اطلاعات در ساختار دولت از بالا به پايين و پايين به بالا در جريان است. رييس جمهور و وزيران در راس اين ساختار و ادارات و مراكز دولتي در نقاط مختلف كشور در پايين اين ساختار قرار دارند. سياستها و تصميمات كلي، قوانين و مقررات از بالا به پايين و گزارش نتايج برنامهها از پايين به بالا در جريان است. برقراري ارتباطهاي پيچيده در اين ساختار مستلزم وجود يك ساختار بروكراتيك عظيم ميباشد؛ ساختاري كه از انعطافپذيري لازم برخودار نيست, تصميمگيري در راس آن متمركز شده است, كنترلها در آن به سختي صورت ميگيرد و علاوه بر اين حجم عظيمي از بودجه دولت صرف برپا نگه داشتن اين ساختار ميگردد. در دولت الكترونيك با توسعه شبكههاي ارتباطي، اين ارتباطها به سادگي برقرار ميشوند. هزينه هاي دولت كاهش خواهد يافت و كارايي بخش دولتي نيز با افزايش چشمگيري روبرو خواهد شد. عدم تمركز در تصميمگيري و افزايش اختيارات بخشهاي استاني و ايالتي از اثرات ايجاد دولت الكترونيك است. برخي از خدمات كه توسط دولت الكترونيك براي بخشهاي دولتي مهيا شده است از اين قرار هستند:
- پست الكترونيك
- كنفرانسهاي تصويري
- پايگاه هاي داده اشتراكي
- تهيه نرمافزارهاي عمومي
در اينجا ارتباطات ميان بخشهاي دولتي به صورت الكترونيكي انجام ميگيرد و نيازمند ايجاد يك نظام جامع، به هم پيوسته و يكپارچه بين دستگاههاي دولتي است. اين نوع تعاملات دولت الكترونيكي به دليل محرمانه بودن آن بيشتر بر روي شبكههاي خصوصي با ضريب امنيت بالا و يا بر روي شبكههاي خصوصي مجازي۴ اينترنتي انجام ميگيرد. چنانكه نيازهاي اين مؤلفه به درستي شناسايي و استقرار شو ، دولتها را در رسيدن به ويژگيهاي مورد نياز يك حكومت خوب كمك خواهد كرد.
خدمات G2G در سطح خارجي شامل داد و ستدهاي بين دولتها ميباشد و ميتواند به عنوان وسيلهاي جهت توسعه روابط بينالمللي و ديپلماسي به كار رود.
تدارك ديدن بخشهاي دولتي يا همكاريها و ارتباطات آژانسها به صورت برخط در يك فراپايگاه داده از دولت براي ايجاد بازدهي موثر، هدف اين نوع تعامل است.
دولت با شهروندان (G2C)
اين نوع تعامل همانطور كه از نام آن پيداست شامل روابط برقرار شده از جانب دولت الكترونيك با شهروندان يك جامعه است. هدف كلي از اين تعامل فراهم نمودن حركتي سريع براي ايجاد خدمات عمومي برخط به ويژه از طريق خدماترساني الكترونيكي براي عرضه اطلاعات و ايجاد ارتباطات است [سند توسعه دولت الكترونيكي، ص ۴۷].
موراد زير نمونههايي از خدمات دولت الكترونيك براي شهروندان هستند:
- پرداخت ماليات
- شركت در حراجيها
- شغل يابي
- شركت در انتخابات
- خدمات ثبتي (صدور گذرنامه، ثبت تغييرات آدرس، صدور شناسنامه، ثبت ازدواج و فوت، درخواست تابعيت، ثبت تولد)
- دسترسي به اطلاعات گوناگون (آب و هوا، اخبار، قوانين دولتي، مكانيابي, جستجوي كدپستي)
- سرگرميها, تفريح و گردشگري
۲-۵-۶- كسب و كار الكترونيك
منظور از حوزه كسب و كار، كليه حوزهها و عرصههاي مختلف غيردولتي است كه در آنها بر مبناي داد و ستد، درآمد حاصل ميشود. در اين حالت بر اساس تعاملات مختلف بين افراد (حقيقي يا حقوقي) درآمد حاصل شده و در واقع فعاليتي اقتصادي شكل ميگيرد. اين حوزه كليه فعاليتهاي تجاري، بازرگاني، توليدي و خدماتي را شامل ميگردد.
امروزه حوزه كسب و كار نيز از تكنولوژيهاي اطلاعاتي و ارتباطي تأثيرات فراواني پذيرفته و دگرگون شده است. كسب و كار الكترونيكي در واقع حاصل اين دگرگونيها و تغييرات است. تأثيرات فناوري اطلاعات و ارتباطات بر حوزه كسب و كار از ديدگاههاي مختلفي مانند موارد زير قابل بررسي است. [Miller, 2003, p8]:
- فرآيند بازاريابي
- فرآيند ساخت و توليد
- فرآيندهاي ارائه خدمات
- سازماندهي و مديريت نيروي انساني
- زيرساختها، ابزارها و تجهيزات
همانند دولت الكترونيكي، كسب و كار الكترونيكي را نيز ميتوان با گرافي غير متصل از سازمانهاي الكترونيكي تجاري مدل كرد (شكل ۴). در اين گراف، گرهها را سازمانهاي الكترونيكي تجاري مينامند. اين واژه از اصطلاح commercial organization گرفته شده و موجوديتهاي حقوقي را شامل ميگردد كه در حوزه كسب و كار فعاليت ميكنند. همانند دولت الكترونيكي، هسته حوزه كسب و كار الكترونيكي نيز سازمان الكترونيكي است.
سازمان الكترونيكي تجاري نيز همانند دولت الكترونيك داراي تعاملات مختلفي است. كه عبارتند از:
- تعاملات كسب و كار- مردم
- تعاملات كسب و كار- كسب و كار
- تعاملات كسب و كار- دولت
- تعاملات كسب و كار- كارمندان
شكل ۴: مدل مفهومي كسب و كار الكترونيكي
]طرح جامع فناوري اطلاعات و ارتباطات استان همدان، ۱۳۸۴، ص ۱۵۲[
۲-۶- شهر الكترونيك
اكنون پس از بررسي و كنكاش در مفهوم دولت الكترونيك ميتوان يك قدم به جلو نهاده و كاربردهاي عملي دولت الكترونيك را در يك شهر مورد بررسي قرار داد. در واقع ميتوان گفت كه مفهوم شهر الكترونيك چيزي جدا و منفك از مفهوم دولت الكترونيك نميباشد و در واقع شهر الكترونيك در طول دولت الكترونيك قرار ميگيرد. يعني شهر الكترونيك زاييده و حاصل پيادهسازي دولت الكترونيك و در راستاي آن است. شايان ذكر است كه در منابع و مراجع علمي موجود و در تجارب جهاني اصطلاح “شهر الكترونيك” اصطلاح آشنايي نميباشد, و اين بدين مفهوم است كه مفهوم شهر الكترونيك در واقع در درون دولت الكترونيك نهفته ميباشد.
۲-۶-۱- مفهوم شهر الكترونيك
به منظور آشنايي با مفهوم شهر الكترونيك، در ادامه به ارائه برخي تعاريف موجود در مورد شهر الكترونيك ميپردازيم.
شهر الكترونيك عبارت است از امكان دسترسي الكترونيكي شهروندان به كليه ادارت، اماكن درونشهري و دستيابي به اطلاعات مختلف مورد نياز به صورت شبانهروزي، هفت روز هفته، به شيوهاي با ثبات، قابل اطمينان، امن و محرمانه. [جلالي، ۱۳۸۳، ص ۴۷]
شهر الكترونيك شهري است كه در آن بر روي فرصتهاي خلق شده توسط فناوري اطلاعات و ارتباطات، به منظور افزايش موفقيت و اثرگذاري بيشتر سرمايهگذاري شده است. [Odendaal, 2003, p3]
شهر الكترونيكي شهري است داراي ارتباطات مخابراتي و شبكهاي كه از طرف بخش فناوري طالاعات براي انجام تبادل اطلاعات كنترل ميشود. . [Cohen, 2001, p2]
شهر الكترونيك عبارت است از ارتباطي هماهنگ و بر پايه شبكه براي انجام وظايف معمولي ساكنين به روش الكترونيكي كه پيش از اين در مدل شهر معمولي شهر توسط خود اشخاص انجام ميشد. [Coucelis, 2001, p47]
كليات پيادهسازي شهر الكترونيك نيز از گامهاي پيادهسازي دولت الكترونيكي تبعيت ميكند زيرا همانطور كه قبلاً نيز به آن اشاره شد شهر الكترونيك زاييده دولت الكترونيك است. مجري تدوين طرح ICT جزيره كيش نيازمنديهاي پيادهسازي شهر الكترونيك را به صورت زير بيان ميكند: [IDI, 2005, Page 8-17]
- تدوين استراتژي مناسب
- سازمان
- حمايت دولتي
- آموزش
- زيرساخت
- تأمين بودجه و مديريت مالي
- قوانين
- پشتيباني فني و مشاركت
۲-۶-۲- زندگي الكترونيك
زندگي الكترونيكي سبك جديدي از زندگي است كه با پيشرفت تكنولوژيهاي اطلاعاتي و ارتباطي حاصل ميشود. ميتوان گفت به زندگي در جامعه اطلاعاتي، زندگي الكترونيكي ميگويند. جامعه اطلاعاتي جامعهايست كه توليد، توزيع، ارزيابي و پردازش و مصرف اطلاعات مهمترين فعاليت اقتصادي و فرهنگي جامعه را تشكيل ميدهد. در واقع از اين ديدگاه هدف از شهر الكترونيكي، ايجاد جامعه اطلاعاتي در سطح شهر است. براي ايجاد زندگي الكترونيكي در شهر، برخورداري عامه مردم از دانش بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات، فرهنگ زندگي الكترونيكي، اطمينان و وجود بسترهاي قانوني از نيازمنديهاي اساسي به حساب ميآيند. از ديدگاه ديگر وجود زيرساخت الكترونيكي و بسترهاي فني در سطح شهر از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. در شكل ۵ سعي شده در قالب يك شكل سه بعدي، زندگي الكترونيكي و بسترهاي مورد نياز براي ايجاد آن به تصوير كشيده شود.
شكل ۵: زندگي الكترونيكي و بسترهاي مورد نياز براي ايجاد آن
]طرح جامع فناوري اطلاعات و ارتباطات استان همدان، ۱۳۸۴، ص ۱۵۸[
۲-۶-۳- شهروند الكترونيك
شهروند الكترونيك مفهوم جديدي است كه همزمان با توسعه جامعه اطلاعاتي در حال شكلگيري است. اين مفهوم با زندگي الكترونيك ارتباط نزديكي دارد. شهروند الكترونيك، فردي است كه توانايي استفاده از فناوري اطلاعات را در انجام امور روزمره خود داشته باشد و بتواند از خدمات الكترونيك يك شهر الكترونيك در حوزههاي دولت و كسب و كار الكترونيكي استفاده كند. معمولا در جامعه الكترونيكي، شهروندان الكترونيكي، يك سبك زندگي الكترونيك را براي خود انتخاب ميكنند. در اين سبك، تفريحات، آموزش، ارتباطات و تراكنشهاي فرد به طريق الكترونيكي انجام ميشود.
به عبارت ساده شهروند الكترونيك فردي است كه با فناوري اطلاعات آشنايي داشته باشد و بتواند از خدمات الكترونيكي يك شهر الكترونيك استفاده كند. [جلالي، ۱۳۸۳، ص ۴۸]
در فرآيند ايجاد شهر الكترونيكي و تبديل افراد از شهرونداني عادي به شهرونداني الكترونيكي دو نيازمندي اساسي وجود دارد . [طرح جامع ICT همدان، ۱۳۸۴، ص۱۵]:
- شهروندان به منظور انجام فعاليتهاي خود به صورت الكترونيكي، بايست توانايي و فرهنگ استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات را دارا باشند. براي اين منظور بايست به افراد آموزشهاي لازم داده شود تا بتوانند كار، ارتباطات، داد و ستد و تفريح الكترونيكي داشته باشند و مهارتهاي لازم جهت زندگي الكترونيكي در جامعهاي كه اغلب فعاليتهاي آن با فناوري اطلاعات و ارتباطات گره خورده است را دارا باشند.
- با توجه به اينكه افراد مخاطبين سازمانهاي الكترونيكي در هسته دولت و كسب و كار الكترونيكي هستند بايست توسط آنها شناخته شوند؛ براي اين منظور هر شهروند الكترونيكي بايد داراي شناسه و ماهيتي ديجيتال و منحصر به فرد باشد.
[۱] Online
[۲] Inline
[۳] E-Procurement
[۴] Government to Business )G2B)
[۵] Government to Employee )G2E)
[۶] Government to Government )G2G)
[۷] Government to Customer )G2C)
۴- Virtual private Networked [اين نام مجاز نمي باشد)
[۸] e-Citizen
[۹] e-Service
قبل از انتخاب سنگ ساختماني حتما اين مقاله را بخوانيد
پايان نامه مديريت : بررسي اثرات بانكداري الكترونيك در دولت الكترونيك
پايان نامه دلايل عدم استقبال مشتريان از سرويس هاي بانكداري الكترونيك
ضرورت توجه به كيفيت خدمات
پايان نامه مديريت با موضوع انواع پرداخت هاي الكترونيكي
تاريخچه بانكداري الكترونيك در ايران