معافيت مالياتي براي بعضي كالاها و در بعضي مكانها مانند مناطق ازاد تجاري قابل اجراست . اين معافيت مالياتي موجب كاهش قيمتها در اين مناطق و در قبال بعضي از اين كالاها شده و همين موجب جذب بسياري از گردشگران به اين مناطق مي گردد . برخي از افراد به مقصدهاي خاصي سفر مي كنند ، مقصدهايي كه كالاهاي معاف از ماليات از ساعتهاي گرانبها ، جواهرات و لباس گرفته تا مشروبات ارزانتر و تنباكو در انجا قابل خريد است . جزاير كاراييب و برمودا به مقصدهاي مشهوري تبديل شده اند زيرا بندرهايي بين المللي و معاف از ماليات هستند . جزاير باهاماس و سنت مارتين نمونه هاي معروفي از اين نوع هستند (ولر ۱۹۹۷)[۲] . يك مقصد منحصر به فرد معاف از ماليات كه در بين اروپاييها معروف بوده اندوراست كه يكي از كشورهاي جهان است . سياست مالي دولت در مورد خريد معاف از ماليات ، همراه با اندازه كوچك و تاريخ جذاب اين كشور باعث ايجاد يك صنعت گردشگري موفق در اين كشور شده است (جنر و اسميت ۱۹۹۳)[۳]. به قول ريد(۲۰۰۰) شما مي توانيد چند صد برابر منطقه معاف از مالياتي را كه تاكنون ديده ايد در شهر اندورا لاولا پايتخت اندورا ببينيد . همچنين ريد موقعيتي را توصيف مي كند كه در ان ، خيابان اصلي در در كشورهايي وجود دارد كه حلقه اي به هم پيوسته از مغازه ها و لباسهاي مد روز ، جواهرات ، عطر و ادكلن ، لوازم ارايشي ، شيريني جات ، دوربين ،كامپيوتر ، ويديو سي دي ، تلفن همراه ، وسايل اسكي ، دوچرخه ، تنباكو، غذاي سالم ، نوشابه هاي الكلي و مشروبات ديگر در انها به فروش مي رسند .

با ارزش ترين اقلامي كه در هنگ كنگ به فروش مي رسند شامل تجهيزات الكترونيكي ، دوربين ، ساعت ، اثاثيه ، عتيقه هاي چيني و جواهرات است كه هر ساله هزاران نفر براي خريد اين اقلام به اينجا سفر مي كنند (واكاباياشي ۱۹۹۵)[۴] . محبوبيت اين كالاها نشان دهنده قيمت پايين تر انها در هنگ كنگ نسبت به اروپا و امريكاي شمالي است (تنزر ۱۹۹۶) [۵]. بر اساس يك تحقيق از خريداران هنگ كنگي ، ۶۸ درصد از پاسخ دهندگان لباس و كفش ، ۵۰درصد جواهرات ، ساعت و هديه ، و ۲۲ درصد لوازم الكتريكي خريداري كرده بودند .
هر چند قيمتهاي جذاب ، دليل اوليه خريد بوده اند اما اين كالاها اكثر خريدها در هنگ كنگ را به خود اختصاص داده اند . تنوع كالاها ، كيفيت ، مد بودن نيز عوامل مهمي در در تصميم گيري براي خريد هستند (اداره مديريت هتل و گردشگري ۲۰۰۱) .

۲-۱۱-۲مقصد
هزاران مقصد گردشگري در دنيا به دليل ارائه كالاهاي مطلوب قابل خريد به مسافران ، مورد توجه قرار گرفته اند . اين مقاصد خود شامل انواع زير هستند :
۱-۲-۱۱-۲ مقاصدي كه داراي كالاهاي خاصي هستند
كالاهاي خاص و منحصر به فرد معمولا جذبه زيادي براي جذب گردشگران به مقاصد خريد ايجاد مي كنند . اماكن زيادي در سراسر جهان با طرحهاي هدفمند و يا خود به خود به مقاصد معروفي تبديل شده اند و اين موضوع تنها به دليل عرضه كالاهاي مهم به گردشگران است (بگلي ۱۹۹۹)[۶]. به طور كل مقصدهاي خريد به يك يا چند كالا مرتبط هستند . ونيز به خاطر كالاهاي شيشه اي و هنگ كنگ به دليل لوازم الكتريكي (لمبرت ۱۹۹۶)[۷]. اغلب مقاصد خريد در جهان از توليد يا عرضه يك نوع كالاي خاص برخوردارند و اين كالا براي انجا نوعي برند به حساب مي ايد .
۲-۲-۱۱-۲مقاصدي كه داراي مناطق خريد معروفي هستند
دوبي محبوبترين مقصد خريد در خاورميانه و يكي از محبوب ترين انها در جهان است كه دليل عمده ان نقش ترانزيتي اين شهر است كه در بين اروپا و اسيا قرار گرفته است . فرودگاه دوبي خود به دليل عرضه كالاهاي لوكس بدون ماليات يا با ماليات كم به يك مقصد خريد بزرگ تبديل شده است (هانت ۲۰۰۱)[۸] . هنگ كنگ يكي از جذابترين و مهمان نوازترين مقاصد خريد در جهان است كه داراي تنوع كالاهاست اين شهر را بهشت خريداران مي نامند . در سالهاي اخير گردشگري ۱۰ درصد از توليد ناخالص داخلي هنگ كنگ را تشكيل مي دهد و در عين حال خريد نصفي از درامد گردشگري هنگ كنگ را در دهه هاي ۸۰ و ۹۰ شامل مي شود (هونگ و چنگ ۲۰۰۰)[۹]. اگر چه هنگ كنگ به خاطر داشتن كالاهاي خاصي معروف است ، اما محيط شهر با داشتن مراكز خريد فريبنده ، فروشگاه هاي چيني و محيط تاريخي ان تصويري را به وجود اورده كه خريداران مصمم به سختي مي توانند ان را ناديده بگيرند . به تازگي براي بسياري از مرفهين اسيا و امريكاي شمالي سفر به هنگ كنگ رايج شده است . طي سالهاي متمادي سفرهاي اخر هفته از ايالات متحده امريكا به هنگ كنگ به دليل خريد بوده است . امروزه تورهاي خريد چهار روزه ، فراوانند كه به صورت خروج از ايالات متحده در روز اول ، ورود به هنگ كنگ در روز دوم ، بازديد از اماكن در روز سوم و بازگشت به ايالات متحده در روز چهارم است . هزينه چنين سفري معمولا ۱۰۰۰-۱۵۰۰ دلار امريكاست ، خريد اجناس كافي با قيمت پايين توجيهي براي اين گونه سفرهاست . تانزر و تاكر (۱۹۹۶)[۱۰] اشاره دارند كه خريد فعاليتي نيست كه در ضمن فعاليتهاي ديگر انجام شود . خريد خود نوعي فعاليت گردشگري است و مكانهاي خريد در بناهاي تاريخي و ديدني شهر قرار دارند . چانه زني بالاترين مالياتي است كه شما مي توانيد به شهروندان محلي پرداخت كنيد . گردشگري خريد به تغييرات در مناطق ديدني هنگ كنگ كمك كرد و مراكز خريد بزرگ ، دست فروشان خياباني و مغازه هاي سوغاتي افزايش يافتند . طبق نظر تانزر ديگر يافتن ماهيت چيني در شهر و ساختمانهاي تاريخي سخت شده است و اين به دليل مدرن شدن چهره شهر است كه برجهاي اداري و مراكز خريد را شامل مي شود . سنگاپور دومين مقصد خريد اسياست كه همانند هنگ كنگ به كانون اصلي خريد تبديل شده است (تيموتي ۲۰۰۵ : ۴۷) . مردم اسياي جنوب شرق ، مهمترين خريداران در سنگاپور هستند ، به ويژه مسافران مرفه اندونزي ، تايلند و مالزي كه بيشترين خريد را انجام مي دهند (داليوال ۱۹۹۸)[۱۱] . بر اساس بررسي اداره بازرگاني امريكا [۱۲] ، با توجه به پاسخ پاسخ گويان پنج مقصد عمده خريد گردشگري مشخص شدند كه شامل كاليفرنيا (۲۵ درصد) ، نيو يورك (۲۱ درصد)، هاوايي (۱۴ درصد ) و نوادا (۱۵ درصد) است . البته مقاصد بسيار معروف ديگري در امريكا مثل نيويورك ، لاس وگاس و لس انجلس وجود دارند كه محبوبيت و شهرت خود را عمدتا مديون مراكز خريد بزرگ و پيچيده خود هستند .
۳-۲-۱۱-۲مقاصد خريد موضوعي
گردشگري خريد موضوعي[۱۳] نوعي از گردشگري است كه طي ان گردشگران از مقصد هايي خريد مي كنند كه نوع خاصي از كالا در انجا توليد مي شود . گردشگري خريد موضوعي از پديده هاي قرن جديد است كه برامده از قلب صنايع توليدي پيشرفته در جنوب شرق چين است و چهار ويژگي عمده دارد : خوشه بندي صنايع توليدي ، مقياس بندي بازار ، محصولات موضوعي متنوع و ارزان و خدمات حرفه اي به گردشگران
توسعه گردشگري خريد موضوعي ، به روزامد كردن خوشه هاي صنايع توليدي كمك قابل توجهي مي كند(جيامينگ و ران ۲۰۱۰) . اين نوع گردشگري بيشتر در شهرها و مكانهايي توسعه پيدا مي كند كه در صنايع توليدي داراي شهرت جهاني هستند و بازارهاي حرفه اي تبادل كالا دارند . اين نوع گردشگري داراي چند متغير اساسي است :
- اختلاف قيمت كالاهاي خاص بين مبدا و مقصد گردشگري
- متوسط هزينه حمل و نقل
- كشش قيمتي تقاضا
- قيمت نهايي كه هر گردشگر حاضر است متقبل شود
- تعداد شبهايي كه يك گردشگر در مقصد خريد موضوعي[۱۴] اقامت مي كند
- سطح قيمت اقامت در مقصد خريد موضوعي
۴-۲-۱۱-۲مراكز خريد معروف بزرگ[۱۵]
مراكز خريد خود ممكن است به جاذبه هاي گردشگري تبديل شوند . ماهيت مراكز خريد به همراه زيربناهاي تفريحي و خدماتي انها باعث ارتقاء نقش انها به عنوان منابع گردشگري و تفريحي شده است . بسياري از محققان به نقش مراكز خريد در سيستم گردشگري اذعان كرده اند (باتلر ۱۹۹۱ ، جكسون ۱۹۹۶ ، وستر ۲۰۰۱ و …) . تغيير نقش مراكز خريد به مقاصد گردشگري باعث شد تا فين وريگباي [۱۶] انها را ابر مراكز خريد[۱۷] بنامند . انها سعي در بيان راههايي براي تبديل مراكز خريد بزرگ به مقاصد گردشگري و تفريحي كردند . ابر مراكز خريد زيادي در امريكاي شمالي و اروپا در حال رشد و شكل گيري است كه براي بسياري از مردم جزء مقصدهاي محبوب به شمار مي ايند از ميان انها مي توان به مراكز خريد ساگراس ميل در سان رايز فلوريدا اشاره كرد كه سالانه پذيراي ده ميليون گردشگر خارجي است كه چهار ميليون انها از امريكاي لاتين مي ايند . اين مراكز خريد در بين گردشگران برزيل ، ارژانتين ، شيلي و مكزيك محبوب هستند . براوردها حاكي از انست كه كه هر بازديد كننده خارجي در هر بازديد ۲۰۰-۳۰۰ دلار امريكا خرج مي كند كه تاثير قابل توجهي بر اقتصاد فلوريداي جنوبي دارد . به رغم اين محبوبيت گسترده برخي از محققان در اوايل دهه ۱۹۹۰ متذكر شدند كه فروش و محبوبيت مراكز خريد كاهش يافته است (سارجنت ۲۰۰۲) [۱۸]. براي افول محبوبيت مراكز خريد مي توان سه دليل ذكر كرد . اول اين كه اين مراكز شباهت زيادي به هم پيدا كرده اند و اجناس شبيه به هم را مي فروشند . دوم اين كه امروزه مردم مشغله زيادي دارند و نمي توانند وقت خود را در مراكز خريد بگذرانند و به اين دليل سفرهاي كمتري انجام مي دهند و به دنبال بهينه كردن زمان و پول خود در جاي بهتري هستند . سوم اين كه نسبت به اوايل تاسيس مراكز خريد مردم تمايل كمتري براي لذت بردن از خريد در مراكز خريد دارند . بزرگترين مركز خريد در جهان مركز خريد وست ادمونتون است كه در شهر ادمونتون در ايالت البرتاي كانادا قرار گرفته است و به دليل حجم و مساحت بالاي ان هشتمين عجايب جهان ناميده مي شود . اين مركز خريد بزرگ در چهار مرحله ساخته شد . در سال ۱۹۸۱ اين مركز خريد بزرگ با مساحت ۱۰۶ هزار متر مربع روي ۲۵ هكتار زمين ساخته شد ، در ان زمان اين مركز خريد بزرگ داراي ۲۲۰ مغازه خرده فروشي بود و هزينه ساخت ان ۲۰۰ ميليون دلار كانادا بود . در سال ۱۹۸۳ ، ۲۴۰ مغازه به ان اضافه شد و به بيش از ۱۰۵ هزار هكتار مساحت خود را گسترش داد . در مرحله دوم ، امكانات تفريحي و سرگرم كننده اصلي بنا نهاده شد . مرحله سوم ، در سال ۱۹۸۵ ، با اضافه كردن جذابيتهاي بيشتر تفريحي ، مغازه هاي خرده فروشي و مغازه هاي خاص موضوعي[۱۹] انجام شد (خيابان بوربون و بولوار اروپا) . مرحله اخر در سال ۱۹۹۸ به ان اضافه شد در حالي كه ۴۹ هكتار زمين با هدف تفريحات و خدمات گردشگري به ان اضافه شد (مركز خريد وست ادمونتون ۲۰۰۲)[۲۰] . بررسيها حاكي از انست كه مركز خريد وست ادمونتون بيشترين اهميت را در صنعت گردشگري كانادا دارد . به طور ميانگين بيش از ۱۰۰ هزار نفر در روز ار ان بازديد مي كنند و سالانه حدود ۱۲ ميليارد دلار در اقتصاد كانادا تاثير مي گذارد (فين و اردم ۱۹۹۵ )[۲۱] . بررسيها نشان از ان دارد كه ۴۰-۵۰ درصد بازديد كنندگان ، ساكنين خارج البرتا هستند . طبق گفته ريترز وليسكا (۱۹۹۷) تورهاي كانادايي از مركز خريد وست ادمونتون بيشتر از ابشار نياگارا بازديد مي كنند . مركزخريدامريكا(MOA) ، دومين مركز خريد بزرگ دنيا به حساب مي ايد كه در سال ۱۹۹۲ ، با هزينه ۶۵۰ ميليون دلار امريكا و در محوطه اي حدود ۳۹۱ هزار متر مربع زير بنا ،با احداث ۵۲۰ مغازه، ۴۹ غذاخوري و امكانات سرگرم كننده پارك تفريحي ، ترن هوايي سرپوشيده ، هتلها ، وسايل اسكيت ، كازينو ، پرش از ارتفاع ،زمين گلف كوچك ،سالنهاي سينما ،كلوپهاي شبانه و رستورانهاي فراوان تكميل شد (بلسكي ۱۹۹۲) . مفسران ادعا مي كنند كه مركز خريد امريكا جذابترين مكان ايالات متحده است كه بيشتر از دنياي ديزني در فلوريدا، خانه الويس پريسلي درممفيس و گراند كانيون مورد بازديد قرار مي گيرد (بك ۱۹۹۸)[۲۲]. بيشتر بازديدكنندگان اين مركز خريد بزرگ از كانادا هستند و ژاپن وبريتانيا نيز در رتبه هاي بعدي قرار مي گيرند . اين مركز خريد بزرگ در ايالت مينه سوتا قرار دارد و اثر اقتصادي ان بر اقتصاد كشور ۱٫۶ ميليارد دلار در سال تخمين زده شده است . هشت درصد از ان مربوط است به بازديد كنندگان خارجي (مركز خريد امريكا ۲۰۰۰)[۲۳] .
همانند رقيب كانادايي خود مركز خريد امريكا تنها مكاني براي خريد نيست بلكه طيف گسترده اي از فعاليتهاي تفريحي ، امكانات اقامتي و حمل ونقل را در اختيار افراد قرار مي دهد (بلسكي ۱۹۹۲)[۲۴] . اين مركز خريد جشنواره اي است از خلاقيت ، غذا و مصنوعات انساني فراتر از زمان ، مكان و فصول ، منطقه اي عجيب كه در بعدي ديگر با خرده فرهنگها و كد هاي ناشناخته پيوند خورده است . جذابيت مراكز خريد مورد توجه شركتهاي هواپيمايي مهم و سازمانهاي گردشگري بزرگ قرار گرفته است براي مثال شركت هواپيمايي نورث وست(تنها شركت هواپيمايي رسمي مركز خريد امريكا) توري را بعنوان خريد به محض پياده شدن ارائه مي كرد كه مصرف كنندگان انگليسي و ژاپني را مستقيما به مراكز خريد منتقل مي كرد .
۵-۲-۱۱-۲جشنواره هاي خريد
فستيوالهاي محلي و رويدادهاي خاص در طي چند دهه اخير به سرعت در جهان گسترش يافته است . رويداد خاص جشن يا نمايشي است با موضوعي خاص كه در ان مردم براي مدت كوتاهي به صورت عمومي دعوت مي شوند اين زمان سالانه يا كمتر است (نيروي كار ملي از داده هاي گردشگري كانادا ۱۹۸۶)[۲۵].از اين تعريف موارد زير استنباط مي گردد :
- رويدادهاي خاص براي عموم ازاد هستند
- هدف اساسي اين رويدادها جشن يا نمايش موضوع خاصي است (خريد ، فرهنگ محلي ، موسيقي و … )
- اين رويدادها سالي يك بار يا كمتر برگزار مي شوند
- داراي تاريخ افتتاح و اختتام مشخصي هستند
- برنامه از يك يا چند رويداد خاص تشكيل شده است
- تمام فعاليتها در همان مبدا گردشگري انجام مي گردد
رويدادهاي خاص براي عموم باز هستند . فستيوالها به عنوان ابزاري براي ارتقاي گردشگري و اقتصاد محلي به كار مي روند (فلسنستين و فليشر ۲۰۰۳)[۲۶]. فستيوالها هر ساله و به منظورات مختلفي برگزار مي شوند . خريد يكي از مباحث مهم و اهداف اصلي در برپايي فستيوالهاست . از فستيوالهاي خريد مهم دنيا مي توان به فستيوال خريد دبي[۲۷] اشاره كرد كه سالانه از ۵ ژانويه تا ۵ فوريه (۱۵ دي تا ۱۵ بهمن ) به مدت يك ماه در دبي پايتخت امارات متحده عربي برگزار مي شود و دبي را به يك مركز تجاري و خريد تبديل مي كند سالانه حدود سه ميليون گردشگر به صورت شخصي يا تورهاي مسافرتي از اين رويداد ويژه ديدن مي كنند (www.vivanews.com).
۳-۱۱-۲ قيمت
قيمت يكي از مهمترين فاكتورهاي موجود در خريد كالا است كه ارزش مقداري كالا را مشخص مي كند .بر اساس نظر كئون قيمت مناسب يكي از عوامل موثر در ايجاد گردشگري خريد است(كئون ۱۹۸۹) . او معتقد است كه هر چه قيمتها در مقصد ارزان تر باشد ، ان مقصد براي گردشگران محبوب تر خواهد شد . در حالي كه واضح است كه متغير هاي زيادي در خريد گردشگري نقش دارند اما قيمت مهمترين تاثير را در توسعه خريد گردشگري دارد . پديده خريد خارج از خانه از دير باز مورد توجه بشر بوده است . همه معامله با تخفيف را دوست دارند و همه دوست دارند براي خريد به مكاني ديگر بروند (كئون ۱۹۸۹). افزايش محبوبيت فروشگاه هاي دست دوم و مراكز توليدي اهميت قيمت و كيفيت را در بين گردشگران ثابت مي كند . پينتون اظهار مي كند كه قيمت هاي پايين كالاهاي خرده فروشي در ايالات متحده كه ۳۰ تا ۷۰ درصد پايين تر از قيمتهاي اسيا و اروپا بود ، دريك سال تقريبا ۵۰ ميليون گردشگر را در اواسط دهه ۱۹۹۰ وارد اين كشور كرد . با كاهش شديد ارزش دلار در برابر ارزهاي اسيايي و يوروي اروپا اتفاق مشابهي در سال ۲۰۰۳ رخ داد . تايلند يك مقصد خريد در حال رونق است كه محبوبيت ان در سالهاي اخير به دليل قيمت پايين و كيفيت بالا افزايش يافته است .
۱۲-۲ انتخاب مقصد [۲۸]
بي شك تصميمات بازاريابي و برنامه ريزي استراتژيك گردشگري، مستلزم اگاهي از عواملي است كه بر انتخاب مقصد و پيش بيني جريان گردشگر در كوتاه مدت و بلند مدت تاثير مي گذارد . يكي از مهمترين اهداف مطالعه تقاضاي گردشگري ، براورد و پيش بيني رفتار گردشگر است (اويسال ۱۹۹۸)[۲۹] .
انتخاب مقصد يكي از مهمترين فاكتورهاي موجود در سفر هر گردشگر است كه شديدا به عوامل تقاضا بستگي دارد . ازين رو تحليل تقاضاي گردشگري در بررسي چگونگي انتخاب مقصد هاي گردشگري توسط مسافران و تبيين عوامل اثر گذار بر اين انتخاب موثر است . غالب مطالعات مربوط به تقاضاي گردشگري بر مدلهاي كمي اقتصاد سنجي اشاره دارند و طرف عرضه را ناديده گرفته اند . چون غالب اين مدلها نگرش گردشگران شامل نگرش به ويژگيهاي خدمات و مقصد را ناديده گرفته اند در نتيجه اين مدلها نسبت به استراتژيهايي كه براي اثر گذاري بر رفتار گردشگر طراحي مي شود ناكارامد به حساب مي ايد(كاپلمن ۱۹۸۹)[۳۰] .
اوم و كرامپتون (۱۹۹۰)[۳۱] اذعان كردند كه ذهنيت و ابعاد نگرش گردشگران به يك مكان به عنوان يك مقصد گردشگري ، فاكتورهايي اساسي در فرايند انتخاب يك مقصد به حساب مي ايند . پاپاتئودورو (۲۰۰۱)[۳۲] اذعان كرد كه يك مصرف كننده / مسافر به دنبال اختصاص منابع مالي خود به كالاهاي گردشگري و غير گردشگري در پي حداكثر كردن مطلوبيت خود از اين كالاها علي رغم محدوديتهاي موجود مي باشد ، اين خط فكري در تمام كارهاي تجربي كه بر تقاضاي گردشگري انجام شده روشن است .
۱۳-۲ منطقه مورد مطالعه
شهرستان بانه در شمال غربي استان و شهر بانه در فاصله ۲۶۲ كيلومتري سنندج و در مجاورت مرز عراق قرار گرفته است.
اين پژوهش به شهرستان بانه مي پردازد كه در ۳۵ درجه و ۵۹ دقيقه عرض شمالي و ۴۵ درجه و ۵۳ دقيقه طول شرقي از نصف النهار گرينويچ قرار دارد . ارتفاع شهر از سطح دريا ۱۵۵۰ متر است . شهر بانه از طرف شمال به خط الراس ارتفاعات بين بانه و سقز ، ازطرف شمال غرب به سردشت در اذربايجان غربي ، از طرف شرق به سر شيو ميرده سقز ، از جنوب به خط الراس ارتفاعات بين بانه و دره شلير در كردستان عراق و از غرب به دهستان سيوه يل و الان در كردستان عراق مي رسد (نجفي ۱۳۶۹ : ۵۷۴) .
۱-۱۳-۲بازارچه مرزي سيران بند
دومين بازارچه مشترك مرزي استان كردستان بازارچه سيران بند بانه است . اين بازارچه از لحاظ ميزان حجم معاملات و تعداد فعالان و شاغلين در آن و همچنين زمان شروع فعاليت ، رتبه دوم بازارچه هاي استان را دارد .
استمرار مبادلات مرزي در طول نوار مرزي مناطق زرواو عليا ، كاني سور ، بوالحسن ، چومان و نئور منجر به اين مي شود كه در سال ۱۳۷۴ محل فعلي بازارچه كه از توابع روستاي مرزي تخليه شده سيران بند است، به عنوان محل رسمي داد و ستد با شمال عراق تعيين گردد . اين بازارچه از طريق راه ارتباطي آسفالته ، ۱۸ كيلومتر از شهر بانه فاصله دارد و از شهر پينجوين استان سليمانيه عراق ۳۰ كيلومتر و از خود شهر سليمانيه حدود ۱۶۰ كيلومتر فاصله دارد .
اين بازارچه كه فعاليت خود را در اولين سال تاسيس با ۶۰۰ نفر پيله ور بومي آغاز مي كند . در اثر ضعف مالي اغلب پيله وران و كم سوادي و ناآشنايي آن ها نسبت به امور تخصصي صادرات و واردات تا تعداد فعالان در آن به حدود هشتاد نفر در سال ۱۳۸۰ تنزل پيدا مي كند اما علي رغم تنزل عددي افراد ، حجم و ارزش كالاهاي مورد مبادله در آن به ويژه صادرات به شمال عراق روند صعودي داشته است.
بررسي عملكردها نشان مي دهد كه به جز وقفه كوتاه در فعاليت بازارچه كه در سال ۱۳۷۹ رخ داد عملكرد آن كماكان تراز مثبتي داشته است. گر چه صادرات كالا از طريق ان بازارچه نسبت به بازارچه باشماق مريوان از تنوع كمتري برخوردار است ، اما به دليل اشتراكي كه در بازار هدف دارند يك نوع مشابهت كلي در كالاهاي صادراتي آن ها ديده مي شود .
هما نطور كه قبلا گفته شد تا پايان سال ۱۳۷۹ استان هاي ايلام ، كرمانشاه و كردستان در يك گروه مشترك مرزي تقسيم بندي شده بودند كه به موجب آن پيله وران اين سه استان مجاز به مبادله ۵۶ قلم كالاي معين بودند .
بر همين اساس بازارچه سيران بند بانه و نيز عمده اقلام وارداتي اش تا پايان سال مذكور دو محصول چاي و برنج و ديگر اقلام مجاز از جمله وسايل الكترونيكي بوده است.
پس از رفع محدوديت و آزادسازي صادرات و همچنين حذف پيمان سپاري از واردات ، صادرات بازارچه سيران بند از تنوع بيشتري برخوردار مي شود . در اين مقطع واردات آن در سه محصول تنباكو ، لامپ روشنايي و موز محوريت پيدا مي كند .
[۱]Free-tax goods
[۲]Weller, A
[۳]Jenner and Smith
[۴] Vakabaiashi
[۵] Tanzer
[۶]Begely 1999
[۷]Lambert 1996
[۸]Hunt2001
[۹]Heung and Cheng 2000
[۱۰]Tanzer and Tucker 1996
[۱۱]Dhaliwal1998
[۱۲]US department of commerce survey 1999
[۱۳] Theme shopping destination
[۱۴]Theme shopping tourism destination
[۱۵]Shopping malls
[۱۶]Finn and Rigby , 1992
[۱۷]Mega multi mall
[۱۸]Sargent 2002
[۱۹]Themed street
[۲۰]West Edmonton mall 2002
[۲۱]Finn and Erdem 1995
[۲۲]Beck 1998
[۲۳]Mall of America
[۲۴]Belsky 1992
[۲۵]National task force on tourism data Canada 1986
[۲۶]Felsenestein and Fleischer 2003
[۲۷]Dubai Shopping Festival
[۲۸]Destination choice
[۲۹]Uysal 1998
[۳۰]Koppelman1980
[۳۱]Um and Crampton 1990
[۳۲]Alexander Papatheodoro 2001
قبل از انتخاب سنگ ساختماني حتما اين مقاله را بخوانيد
پايان نامه مديريت : بررسي اثرات بانكداري الكترونيك در دولت الكترونيك
پايان نامه دلايل عدم استقبال مشتريان از سرويس هاي بانكداري الكترونيك
ضرورت توجه به كيفيت خدمات
پايان نامه مديريت با موضوع انواع پرداخت هاي الكترونيكي
تاريخچه بانكداري الكترونيك در ايران