منابع پايان نامه مديريت و مقاله در مورد شاخص هاي حكمراني خوب از ديدگاه كميسيون اقتصادي اتحاديه اروپا

۷ بازديد

شاخص هاي حكمراني خوب از ديدگاه كميسيون اقتصادي اتحاديه اروپا

 

اين كميسيون به طور خلاصه شاخص هاي حكمراني را به شرح زير بر مي شمارد:

 

     

  • مشاركت: ميزان مشاركت تمام ذينفعان.
  •  

  • انطباق با قانون: ميزان تكوين و نظارت قانون اتخاذ شده بدون اذيت و آسيب رساني به مردم.
  •  

  • شفافيت: ميزان شفافيت و آشكاري تصميمات اتخاذ شده.
  •  

  • پاسخگويي: ميزان مسئوليت عاملان سياسي در قبال كارهايي كه انجام مي دهند يا حرف هايي كه مي زنند.
  •  

  • انصاف: ميزان برابري افراد در برابر قانون.
  •  

  • كارايي: نحوه استفاده ازمنابع مادي و انساني بدون اسراف، تعلل يا فساد در انجام امور(كميسيون اقتصادي اتحاديه اروپا،۲۰۰۷).

 

 

 

۲-۲-۵-۴- شاخص هاي حكمراني خوب در سازمان هاي دولتي و خدماتي:

 

همان طور كه از مباحث مربوط به شناسايي شاخص هاي حكمراني خوب از ديدگاه كلان و در سطح ملي و بين المللي بدان نگريسته شده است، كميسيون مستقل حكمراني خوب در خدمات دولتي با همكاري مشترك نهاد صاحب امتياز ماليه و حسابداري دولتي و سازمان مديريت دولتي در لندن در سال  ۲۰۰۴، اصول و شاخص ها و استانداردهاي حكمراني خوب را در سازمان هاي دولتي و خدماتي، طي بيانيه اي منتشر كردند- كه اين ديدگاه در سطح خُردتر ارائه شده است –  اين شاخص ها عبارتند از:

 

     

  1. نتيجه گرايي: داشتن يك هدف سازماني روشن، نشاني از حكمراني خوب است. اگر اين هدف به طوري مؤثر تدوين شده باشد، مي تواند فعاليت ها و تصميم هاي افراد را در تمام سطوح در يك سازمان، هدايت و مديريت نمايد.
  2.  

  3. اثربخشي نقشها و وظايف: حكمراني خوب مستلزم اين است كه تمام وظايف حكمراني، نقش- هاومسئوليت هاي وابسته به آن روشن وواضح باشد و افراد طوري رفتار كنند كه مطابق با نقششان باشد.
  4.  

  5. ارتقاء ارزشها: نشانه حكمراني خوب در توسعه ارزشهاي مشترك، اين است كه بخشي از فرهنگ سازماني، خط مشي و زيرساخت رفتاري را از كارگزاران به تمام كارمندان و اعضاي سازمان انتقال دهد.
  6.  

  7. شفاف سازي: شفافيت شامل اتخاذ و اجراي تصميمات بر طبق روش هاي توافق شده است. اطلاعات بايد به صورت آزادانه و مستقيم در دسترس ارباب رجوعان، كاربران خدمات و عموم مردم قرار گيرد. اين وظيفه نه تنها در دولت هاي مركزي و حكومت هاي محلي امري انكار ناشدني است، بلكه در هر سازمان مستقل ديگري نيز بايد اجرا شود.
  8.  

     

     

  9. ظرفيت سازي: سازمان ها نياز به افرادي با مهارت هاي بالا دارد تا بتواند آنها را به نحو مؤثري راهنمايي و كنترل كند. براي يافتن افراد مناسب و لايق، شايسته است سازمان افراد را از اقشار مختلف استخدام نمايد. بنابراين،درنهايت باعث هم افزايي مهارت ها شده و سازمان را در دسترسي به اهداف فردي ياري مي رساند.
  10.  

    پايان نامه - مقاله - متن كامل

     

     

  11. پاسخگويي: پاسخگويي، شامل فرايندتوافق در قبال فعاليت هاي انجام شده ازطرف شما به طرف مقابل است.يك رويكرد سيستماتيك نياز است تا اين فرايندرا به اجرا گذارد . پاسخگويي واقعي تنها شامل گزارش دهي يا تشريح فعاليت هاي قبلي نيستند، بلكه شامل جذب ذينفعان براي فهماندن و پاسخ به نقطه نظرهاي آنها، تحت عنوان طرح هاي سازماني و اجراي آن نظرها نيز است(مقيمي و اعلايي اردكاني،۱۳۹۰).

 

شكل شماره ۲-۲-۲: شاخص‌ها و استاندارد هاي حكمراني خوب در سازمان‌هاي دولتي و خدماتي

 

منبع: مقيمي و اعلايي اردكاني (۱۳۹۰، ۱۷۶)

 

۲-۳-۵-۵-  شاخص هاي حكمراني خوب از ديدگاه هاتر و شاه(۲۰۰۰):

 

هاتر و شاه شاخص هايي مانند مشاركت شهروندان، دولت محوري، توسعه اجتماعي و مديريت اقتصادي را براي حكمراني خوب معرفي نموده اندومعتقدند كه به هر ميزان در دستيابي به ويژگي هاي معرفي شده موفقيت حاصل شود، به حكمراني خوب نزديك مي شود. جدول ذيل به بيان شاخص هاي ياد شده مي پردازد.

 

                   جدول شماره ۲-۲-۱: شاخص هاي حكمراني خوب از ديدگاه هاتر و شاه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

وسایلی که برای سفر به اروپا باید به همراه داشته باشید

  • چتر مسافرتی: برداشتن یک چتر مسافرتی کوچک – به خصوص در زمستان و بهار، ایده خوبی است.
  • گوش گیر: اگر می خواهید به یک مکان پر سر و صدا بروید، یک جفت گوشگیر مناسب همراه داشته باشید. من همیشه در هتل ها و آپارتمان ها و اتاق های اجاره ای  از گوشگیر استفاده می کنم.سفر به اروپا
  • کوله پشتی کوچک: برای حمل تلفن، دوربین و سوغاتی های خود به یک کوله یا ساک دستی کوچک نیاز دارید.
  • عینک آفتابی: عینک آفتابی خود را فراموش نکنید – حتی در زمستان.
  • آداپتور مسافرتی: برای اینکه به محض ورود به هتل، برای شارژ لوازم الکترونیکی خود دچار مشکل نشوید آداپتور مسافرتی همراه داشته باشید. این آداپتورها به شما اجازه می دهد همزمان ۵ دستگاه را شارژ کنید و می توانید از آنها در ایالات متحده، اروپا، انگلستان و استرالیا استفاده کنید، بنابراین لازم نیست برای هر سفر یک آداپتور جداگانه بخرید!
  • مرطوب کننده صورت: سفر با یک کرم مرطوب کننده روزانه که دارای SPF است برای من یک ضرورت است. حتما ضد آفتاب هم بزنید!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.