پايان نامه مديريت با موضوع بازيگران عرصه حكمراني خوب

۶ بازديد

همان گونه كه در شكل ۲-۲-۳ ملاحظه مي شود نهاد دولت مركب از سه قوه اصلي و ساير اجزاء تشكيل دهنده آن است. رسانه ها نقش پيوند دهنده بازيگران را ايفا مي­ كنند و اطلاعات را ميان آنها توزيع مي­نمايند و جزء مهمي در شفاف سازي فعاليت­ها به شمار مي­روند. نيروي انتظامي نيز اگرچه بخشي از دولت محسوب مي­شود اما به علت اهميت و قدرت آن در شكل دادن به رفتارهاي جامعه مدني به طور مستقل جزء بازيگران آمده است.

 

 

از اين منظر حكمراني به صورت فرايندي در مي آيد كه روابط بين بازيگران شكل دهنده آن است. اين شكل از حكمراني شبيه صورت هاي اوليه دولت است كه ضمن آن مفهوم دولت دربرگيرنده فرايند روابط بين شهروندان بود. در آن دوران براي حكمراني نهادي به نام دولت نبود بلكه در قالب فرايندي كه ناشي از روابط بين مردمان بود تحقق پيدا مي كرد. به عبارت ديگر در آن زمان دولت، نهاد يا سازمان معيني با سلسله مراتب ديوان سالارانه نبود. بلكه فرايندي بود كه در روابط ميان شهروندان شكل مي­گرفت و قبل از آنكه تابع ساختاري خاص باشد تابع گرايشات و نظرات مردم بود.

 

 

اما بتدريج و با گذشت زمان حكمراني از حالت فرايند خارج شد و در نهادي بنام دولت خلاصه گرديد. اكنون و در شرايط فعلي رجعتي به گذشته ها صورت گرفته و حكمراني حاصل عمل بازيگران مختلفي شده است كه به همراه هم و در تقابل با يكديگر آن را محقق مي سازند. بنابراين شائبه حكمراني خوب به عنوان عمل دولت بايد از ذهنها زدوده شود و اين انديشه كه براي به فعليت درآوردن حكمراني خوب بايد دولت به تنهايي اقدام نمايد اصلاح گردد. حال كه روشن شد حكمراني خوب حاصل عمل بازيگران متعدد و متنوعي در جامعه مي باشد، ديگر نبايد انتظار داشت كه استقرار حكمراني خوب از عهده دولت به تنهايي برآيد. ديگر نمي توان توصيه هايي را صرفاً به دولت پيشنهاد نمود و اميد بهبودي و اصلاح داشت.در چنين وضعيتي روابط هم افزا بين بازيگران و همكاري و همراهي آنان با يكديگر تضمين كننده حكمراني خوب درجامعه است. براي تحقق حكمراني خوب، پذيرش ديدگاه شبكه اي ميان بازيگران، وجود سرمايه اجتماعي در مراودات آنان و داشتن آرمان مشترك از الزامات اوليه و اساسي محسوب مي- شود(الواني،۱۳۸۸، ۳۶).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۲-۴- بخش سوم : آشنايي با شركت سهامي بيمه ايران

 

۲-۴-۱- تاريخچه تاسيس

 

شركت سهامي بيمه ايران نخستين شركت بيمه ايراني و دولتي است كه در تاريخ پانزدهم آبان ماه سال۱۳۱۴به عنوان بينانگذار صنعت بيمه در كشور شروع به فعاليت نمود. آغاز فعاليت بيمه ايران را به تعبيري مي­توان ملي شدن صنعت بيمه درايران تلقي نمود. بيمه ايران درآذرماه همان سال صدور بيمه نامه در رشته هاي مختلف را آغازو ظرف يكسال در شهرهاي مشهد، شيراز، اصفهان، همدان، اهواز و بوشهر نمايندگي تاسيس كرد.

 


۲-۴-۲- سرمايه شركت سهامي بيمه ايران

 

اگرچه در بدو تاسيس، بيمه ايران با سرمايه اي معادل ۲۰ميليون ريال آغاز به كاركرد ، اما با افزايش سرمايه اش درمراحل مختلف فعاليت ، هم اكنون داراي سرمايه اي بالغ بر ۲ هزار ميليارد ريال است كه تمامي آن متعلق به دولت جمهوري اسلامي ايران است. درحال حاضر، بيمه ايران با گسترش روز افزون فعاليت سرمايه گذاري خود درچارچوب مقررات در بيش از ۱۱۵شركت سرمايه پذير بورسي و ۲۹ شركت خارج از بورس و ارائه نرخ مناسب بيمه توانسته است طي ساليان اخير خود را به عنوان يكي از ۱۰ شركت برتر معرفي كند .

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.